W 2019 roku w szkoleniu z zakresu przeciwdziałania korupcji uczestniczyło 9045 pracowników Banku i pozytywnie przeszło test sprawdzający w tym obszarze. Stanowi to 94,51% pracowników, którym szkolenie zostało przypisane jako obowiązkowe.
Obowiązujący w BNP Paribas Bank Polska S.A. ład korporacyjny wynika z przepisów prawa (w szczególności Kodeksu spółek handlowych, Prawa bankowego i przepisów regulujących funkcjonowanie rynku kapitałowego) oraz zaleceń zawartych w dokumentach: „Dobre praktyki spółek notowanych na GPW” oraz „Zasady ładu korporacyjnego dla instytucji nadzorowanych”.
Informacje w zakresie stosowania zasad ładu korporacyjnego w 2019 r. przez Bank zostały przedstawione w kolejnym rozdziale.
Grupa BNP Paribas kieruje się we wszystkich swoich działaniach wartościami określonymi w dokumencie BNP Paribas Way. Wartości te są ujęte w dwóch kategoriach: pierwsza określa siły napędowe, druga wskazuje cztery mocne strony naszej organizacji i jej pracowników.
Więcej informacji o wartościach organizacji znajduje się w Rozdziale Odpowiedzialność w miejscu pracy.
Normy zachowań i standardy etyczne akceptowane w Grupie BNP Paribas określa Kodeks Postępowania BNP Paribas. Precyzuje on zasady spójne z wartościami Grupy. Dokument ten wyraża to, do czego dążymy, aby być szanowanym europejskim bankiem o światowym zasięgu i o czym powinien pamiętać każdy z pracowników Grupy BNP Paribas.
Do istotnych dokumentów regulujących kwestie etyczne w Banku BNP Paribas należą również:
W Banku i Grupie Kapitałowej Banku funkcjonują wewnętrzne mechanizmy umożliwiające uzyskanie przez pracowników porady dotyczącej zachowań w kwestiach etycznych i prawnych. Są to m.in. dedykowane skrzynki funkcyjne, za pośrednictwem których pracownicy mogą zgłaszać pytania i wątpliwości dotyczące etyki w miejscu pracy.
Prowadzimy bieżące i planowane kontrole dotyczące kwestii przestrzegania standardów etycznych w działalności Banku. Ponadto, prowadzimy działania edukacyjne przypominające pracownikom zasady etyki obowiązujące w Banku.
Bank BNP Paribas jako odpowiedzialna instytucja finansowa angażuje się w szereg inicjatyw, promujących etykę i odpowiedzialność w biznesie.
We wrześniu 2018 roku Bank wdrożył Politykę Przeciwdziałania Korupcji. Polityka reguluje kwestie promocji etycznych zachowań oraz wykrywania i penalizowania incydentów korupcyjnych. Pozwala zarządzać ryzykiem korupcji. Sprawia również, że monitoringiem objęte są zdarzenia mające – nawet potencjalnie – charakter korupcyjny.
System przeciwdziałania korupcji w Banku oparty jest na:
Zgodnie z obowiązującą w Banku Polityką Przeciwdziałania Korupcji, Dyrektor Zarządzający Pionu Monitoringu Zgodności wyznacza osobę pełniącą funkcję Korespondenta ds. Przeciwdziałania Korupcji, do której zadań należy koordynowanie działań antykorupcyjnych.
Bank, w ramach procesu przeciwdziałania korupcji, monitoruje m.in. wskaźniki dotyczące zgłoszonych przypadków nadużyć, zidentyfikowanych konfliktów interesów, przyjętych/przekazanych prezentów i zaproszeń, należytej staranności w nawiązywaniu relacji z klientami/kontrahentami/pośrednikami oraz poziomu świadomości pracowników.
Polityka antykorupcyjna dostępna jest w systemie wewnętrznym Intralex. Każdy pracownik naszego Banku ma możliwość zapoznania się z dokumentem.
Proces przeciwdziałania korupcji musi być znany i zrozumiany przez wszystkich pracowników Banku. W tym celu przeprowadzamy stosowne szkolenie w tej tematyce, które trwa 1 godzinę i jest dostępne dla wszystkich pracowników Banku.
W 2019 roku w szkoleniu z zakresu przeciwdziałania korupcji uczestniczyło 9045 pracowników Banku i pozytywnie przeszło test sprawdzający w tym obszarze. Stanowi to 94,51% pracowników, którym szkolenie zostało przypisane jako obowiązkowe.
Każdy nowozatrudniony pracownik jest zobowiązany do przejścia przez szkolenie w formule warsztatu, a także ukończenia szkolenia on-line z zakresu przeciwdziałania konfliktom interesów, przeciwdziałania korupcji, nadużyciom oraz o szeroko rozumianej etyce zawodowej.
Aktualnie pracujemy nad dodatkowym szkoleniem, którego zakres będzie dedykowany osobom szczególnie narażonym na ryzyko korupcji. Dodatkowo, przeprowadzone zostały szkolenia stacjonarne, skierowane do pracowników szczególnie zaangażowanych w proces przeciwdziałania korupcji. W 2019 roku w szkoleniach takich uczestniczyli członkowie Zarządu oraz Rady Nadzorczej Banku, jak również pracownicy Pionu Prawnego i Pionu Monitoringu Zgodności.
W 2019 roku w Banku i w Grupie Kapitałowej Banku nie odnotowano potwierdzonych przypadków korupcji.
W Banku odnotowano jeden przypadek niezgodności z regulacjami i/lub dobrowolnymi kodeksami dotyczącymi komunikacji marketingowej. Toczyło się jedno postępowanie dotyczące zachowań naruszających swobodę konkurencji lub przepisów antymonopolowych, w których organizacja występuje jako uczestnik postępowania (postępowanie nie zakończyło się w raportowanym okresie). Toczyło się także jedno postępowanie dotyczące przypadku niezgodności z regulacjami i dobrowolnymi kodeksami dotyczącymi komunikacji marketingowej. Zostało ono zakończone nałożeniem kary grzywny.
W Banku odnotowano również 44 przypadki omyłkowego wysłania dokumentów dotyczących klienta na błędny adres mailowy i/lub czasowego udostępnienia danych klienta osobie trzeciej w aplikacji online.
Na Bank nie zostały nałożone żadne kary ani inne sankcje z tytułu nieprzestrzegania prawa ochrony środowiska.