Raport roczny 2019

Ważne tematy społeczne w komunikacji marketingowej

W komunikacji marketingowej Banku przedstawiamy ważne tematy. Mówimy o tym, co istotne, promujemy dobre postawy, zachęcamy ludzi do zmiany. W naszych kampaniach zawieramy cenne przesłania, aby odpowiadać na problemy zmieniającego się świata i uczynić go lepszym. Reagujemy na aktualnie ważne trendy. Po przeprowadzeniu w 2018 roku kampanii „Nic się nie dzieje bez kobiet… i bez pieniędzy?”, w której pytaliśmy, dlaczego nie ma kobiet na banknotach, zadaliśmy kolejne pytania, by następnie odpowiedzieć na nie w naszych kampaniach i działaniach.

Kontynuowaliśmy również działania podjęte w naszej kampanii z minionego roku i w lipcu 2019 roku udostępniliśmy naszym klientom wertykalną kartę kredytową z wizerunkiem kobiety. Projekt autorstwa Jana Kallwejta został wybrany w drodze głosowania przez internautów spośród 5 propozycji, a kolejnym krokiem będzie wydanie karty debetowej z kobietą w roli głównej.

Doceniaj, nie oceniaj

#DOCENIAJnieoceniaj – pod takim hasłem wystartowała w lutym 2019 roku kampania Banku, której celem było zwrócenie uwagi na to, jak niezwykle istotna jest siła pozytywnego wpływu i rola codziennego wsparcia i doceniania innych w dążeniu do realizacji ich pasji i marzeń. Kampanią tą odpowiedzieliśmy na zidentyfikowany przez nas problem oceniania i negatywnej informacji zwrotnej, która wstrzymuje przed realizowaniem marzeń.

W telewizyjnych i kinowych spotach reklamowych pokazywaliśmy, jak wielką moc mają słowa i gesty bliskich i zachęcaliśmy, by wspierać innych w realizacji planów, zamiast ich zniechęcać. Odbiorcy zobaczyli w spotach osoby bliskie bohaterom, które motywują ich do działania: „Bardzo Ci kibicujemy”, „Wierzę, że uda Ci się spełnić to marzenie”, „Na pewno się uda. Będę Cię wspierać”.

Kampanii towarzyszył szereg dodatkowych działań wspierających, m.in. :

  • Cykl artykułów i wywiadów ze specjalistami i psychologami na portalu onet.pl na temat doceniania, w tym ankieta i powstały na jej podstawie raport dotyczący doceniania, seria filmów o charakterze viralowym, a także interaktywna aplikacja.
  • Działania w mediach społecznościowych, w których prowadzona była komunikacja zintegrowana ze spotami pojawiającymi się w telewizji. Dodatkowo, do naszej akcji przyłączyło się trzech influencerów (Nishka, Superstyler oraz Weronika Truszczyńska), którzy dzielili się tym, jak ważne jest dla nich codzienne docenienie, zarówno przez osoby bliskie, jak i nieznajome.
  • Dwa spotkania w warszawskim oddziale Banku, w dawnym Domu Handlowym „Sezam”. Podczas pierwszego biegacze-blogerzy – Bartek Olszewski oraz Kasia Gorlo – opowiedzieli m.in. jak docenienie przez ludzi z najbliższego otoczenia wpływa na realizację ich pasji oraz motywację. W kolejnym spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele reprezentacji Polski Amp Futbol (piłkarze po amputacjach nóg), którzy mówili jak, mimo trudności, realizować marzenia.
  • Współpracowaliśmy również z Fundacją Sukces Pisany Szminką, organizując dla zainteresowanych swoim rozwojem kobiet spotkania i szkolenia dotyczące doceniania i stylów komunikacji, wzmacniania pewności siebie. Odbyła się także seria spotkań dla kobiet przedsiębiorczych.
  • 5 marca ogłosiliśmy Ogólnopolskim Dniem Doceniania. Z tej okazji zorganizowaliśmy wiele działań zwracających uwagę na potrzebę doceniania, które można było śledzić m.in. na profilach Banku na Facebooku i Instagramie. Ogłosiliśmy konkurs, w którym nagrodą było wsparcie planów i marzeń klientów Banku – autor najbardziej kreatywnego pomysłu otrzymał nagrodę w wysokości 5 tys. zł.
  • Kampanii towarzyszyły działania wewnętrzne, skierowane do pracowników Banku, w których zachęcaliśmy ich do doceniania innych, szkoliliśmy i dzieliliśmy się z nimi informacjami na temat raportu „Dwa pokolenia” i „Kobieta w finansach”.

Dowiedz się więcej o docenianiu: https://www.doceniajnieoceniaj.pl

Ostatni „Twój Weekend”

Od lat aktywnie angażujemy się w działania w obszarze wspierania różnorodności i zwalczania dyskryminacji, kładąc duży nacisk na wzmacnianie roli kobiet w społeczeństwie i życiu zawodowym.

W wywołaniu dyskusji na temat równości płci, równouprawnienia i w zwróceniu uwagi na problem uprzedmiotowienia kobiet pomogło nam zaangażowanie się w projekt „Ostatni Twój Weekend”. Wraz z partnerami Bank BNP Paribas przyczynił się do zamknięcia najbardziej znanego polskiego pisma erotycznego. Ostatni wydany wspólnie numer traktował o równości praw i szans obu płci. Został on poświęcony m.in. niezwykłym kobietom. „Ostatni Twój Weekend” to historie kobiet i mężczyzn, przedstawione w artykułach, wywiadach i felietonach. Wśród autorów znaleźli się m.in. Rikha Sharma Rani, dziennikarka współpracująca m.in. z „New York Times”, Maria Rotkiel, terapeutka i psycholożka oraz Rafał i Tymek Bryndalowie, Miłosz Brzeziński czy Rafał Madajczak.

W ostatnim wydaniu „Twojego Weekendu” zachowane zostały znane dotychczasowym czytelnikom sekcje i rubryki, takie jak: Dossier, Pozycje, Plakat czy Komiks, ale w przewrotny sposób nadaliśmy im zupełnie nowe znaczenie. W wyjątkowej sesji okładkowej wzięły udział Ewa Kasprzyk, Orina Krajewska i Joanna Jędrzejczyk. Poprzez udział w projekcie „Ostatni Twój Weekend” chcieliśmy zwrócić uwagę na istotny temat dotyczący równości płci oraz równouprawnienia. Inicjatorami i pomysłodawcami akcji były Gazeta.pl i VMLY&R Poland, a jej głównymi partnerami – Bank BNP Paribas i Mastercard oraz Fundacja Sukces Pisany Szminką.Kampania „Ostatni Twój Weekend” otrzymała 5 nagród na festiwalu Cannes Lions – najbardziej prestiżowym konkursie w branży reklamowej – w tym Grand Prix w kategorii Glass oraz Titanium Lion.

Przeczytaj więcej o naszej akcji  i zobacz, jak zmienialiśmy narrację na temat kobiet

Kampania „Ty jesteś zmianą, a my bankiem zmieniającego się świata”

Rebranding marki stał się dla nas pretekstem do opowiedzenia, jacy chcemy być jako Bank BNP Paribas. 8 kwietnia 2019 roku wystartowała Kampania „Ty jesteś zmianą, a my bankiem zmieniającego się świata”, która wprowadziła pozycjonowanie globalnej marki BNP Paribas, czyli „Bank zmieniającego się świata” oraz nowe produkty Banku.

Dariusz Maciołek Dyrektor Zarządzający Pionu Komunikacji, Marketingu i Zaangażowania Społecznego w BNP Paribas Bank Polska SA

W naszej komunikacji skupiamy się na tematach istotnych, prawdziwych i uniwersalnych – ważnych dla Polaków. Obserwujemy zmiany społeczne, kulturowe, które zachodzą w Polsce i na świecie, mówimy o nich i w nich uczestniczmy. Chcemy być marką adekwatną do współczesności, co można było zauważyć w naszych dwóch poprzednich kampaniach – „Dlaczego nie ma kobiet na banknotach?” i „Doceniaj, nie oceniaj”. Zależy nam,
by zwrócić uwagę na to, że każdy z nas w swoim codziennym działaniu ma wpływ na otaczający nas mikroświat. Możemy ten świat zmieniać razem. Tak widzimy rolę naszej marki.

Priorytetem jest dla nas działanie i bycie faktycznym agentem zmiany. Dlatego zaproponowaliśmy organizacjom społecznym, z którymi regularnie współpracujemy, stworzenie własnych projektów odpowiadających na potrzeby społeczne.

W kampanii wizerunkowej odbiorcy zobaczyli dzieci, które nie boją się zadawać wprost trudnych pytań, takich jak: „Czy kiedy dorosnę, znajdę pracę w Polsce?”, „Czy kiedy dorosnę, będzie jeszcze świeże powietrze?”, „Czy kiedy dorosnę, nikt nie będzie wytykał mnie palcami?”. Spostrzeżenia bohaterów kampanii mogły stanowić źródło inspiracji do zmian w codzienności naszych odbiorców, a przede wszystkim uświadamiały, że to my mamy wpływ na świat, w którym dzieci będą żyły.

Odpowiedzi na ich pytania, a zarazem konkretne propozycje, jak zagwarantować, że potrzeby dzieci zostaną spełnione, można było znaleźć na specjalnej stronie zostanzmiana.pl. Swoje pomysły zaprezentowali przedstawiciele i przedstawicielki takich organizacji jak: Fundacja Kosmos dla Dziewczynek, Fundacja Nasza Ziemia, Fundacja Ocalenie, Stowarzyszenie Lambda Warszawa i Miłość nie Wyklucza, Fundacja Zwolnieni  z Teorii (dawniej Social Wolves ) oraz Fundacja Łąka. Internauci mogli zagłosować na wybrany przez siebie projekt. Zwycięskie fundacje i stowarzyszenia otrzymały od Banku po 50 000 zł na ich realizację, a pozostałe organizacje – po 20 000 zł.

Projekty realizowane przez organizacje w ramach grantów z kampanii:

  • Fundacja Kosmos dla Dziewczynek skupiła się na realizacji dziecięcych pasji i rozwijaniu ich talentów, przeprowadzając warsztaty edukacyjne dla 750 dzieciaków ze wszystkich województw, aby uczyły się poznawać i doceniać mocne strony swoje i innych.
  • Stowarzyszenie Lambda Warszawa oraz Miłość nie Wyklucza za pomocą projektu „Bądź sobą” pokazuje, że różnorodność jest dobra i pomaga młodzieży afirmować swoją odmienność. Seria spotkań w całej Polsce, cykl filmów video i publikacji służy opowiedzeniu historii o ludziach, którzy odważyli się być sobą.
  • Fundacja Ocalenie zajmuje się integracją cudzoziemców w Polsce. W ramach projektu przeprowadza „Kurs na zrozumienie” – cykl 25 warsztatów wielokulturowych dla dzieci i młodzieży w szkołach w całej Polsce, pobudzających empatię, wrażliwość i otwartość na inne kultury.
  • Fundacja Nasza Ziemia zaplanowała zainicjowanie 100 akcji sprzątania w ramach akcji „Sprzątanie Świata” w całej Polsce i przeprowadzenie kampanii informacyjnej oraz cyklu warsztatów edukacyjnych w szkołach.
  • Fundacja Łąka na co dzień zamienia trawniki na przyjazne pszczołom łąki kwietne. Zgłoszony projekt „Domek Łąki” obejmował stworzenie centrum edukacji, w którym urzędnicy, projektanci zieleni oraz dzieci i młodzież będą mogli dowiedzieć się, jaka jest rola łąk, jak je tworzyć i kosić – dla wspólnego dobra.
  • Fundacja Zwolnieni z Teorii – projekt „Zwolnieni z Teorii” to inicjatywa rozwijająca u uczniów kompetencje z zakresu zarządzania, działania w zespole i przedsiębiorczości – wszystko po to by mogli realizować własne projekty społeczne.

Bank przekazał po 50 000 zł na realizację czterech pierwszych, wybranych głosami internautów, projektów. Pozostałe dwie organizacje otrzymały po 20 000 zł.

Zobacz stronę kampanii i dowiedz się więcej o projektach: https://www.zostanzmiana.pl/

Podaj Zmianę

Według Światowej Organizacji Zdrowia, w ciągu najbliższych lat depresja stanie się najczęstszym problemem zdrowotnym. Szacuje się, że w Polsce ten problem dotyczy od 4 do 10% osób,  a 96% działań z zakresu profilaktyki i leczenia realizowanych jest przez organizacje pozarządowe. Aby budować świadomość tej choroby, odrzeć ją z tabu i podkreślić, jak istotną rolę w jej profilaktyce odgrywa sport, zorganizowaliśmy najdłuższy charytatywny bieg sztafetowy w Polsce: „Podaj zmianę – razem wybiegnijmy z depresji”.

Bieg wystartował 4 czerwca na Kasprowym Wierchu, a zakończył się  4 dni później na Helu. Jego ambasadorem była rekordzistka świata w biegach długodystansowych Patrycja Bereznowska, której towarzyszyło 16 znanych lekkoatletów, m.in. thriatlonista Jarosław Górski. Każda chętna osoba mogła dołączyć do biegu na jednym z ponad 100 punktów na trasie i pokonać dystans 5 lub 10 kilometrów. Zmagania biegaczy były na bieżąco transmitowane w social mediach. Dochód z biegu został przekazany Stowarzyszeniu Aktywnie Przeciwko Depresji.

500

uczestników, w tym 300 zarejestrowanych biegaczy

300

publikacji w mediach

900

kilometrów dystansu

96

godzin biegu

16

znanych lekkoatletów prowadzących bieg

Zobacz podsumowanie biegu:

Pociąg do zmian

W wakacje podróżujących pociągami PKP Intercity, kursującymi na najpopularniejszych letnich trasach, zaprosiliśmy do świata nauki. Pasażerowie mogli odwiedzić specjalnie zaaranżowany wagon przypominający wnętrze oddziału Banku BNP Paribas. W nim na starszych i młodszych podróżnych czekały warsztaty, pokazy naukowe, lekcje języków przygotowane przez partnerów akcji: Centrum Nauki Kopernik, Fundację Łąka, Fundację Ocalenie oraz Fundację Kosmos dla Dziewczynek.

Przeczytaj o naszej akcji: https://pociagdozmian.pl/

21 dni

spędzonych w trasie i 15 000 przejechanych kilometrów

180 godzin

pracy MOBILNEGO PUNKTU BANKU

4

organizacje zaangażowane w projekt

508

dzieci wzięło udział w warsztatach

609

dorosłych wzięło udział w warsztatach

11 518

osób, do których dotarliśmy

Zmiany klimatu kosztują

Agnieszka Konarzewska Dyrektor Departamentu Komunikacji Marketingowej w BNP Paribas Bank Polska SA

Problem zmian klimatu to problem nas wszystkich – obywateli, biznesu, instytucji i organizacji społecznych. Jako organizacja, mająca duży wpływ na kształt gospodarki, świadomie nie finansujemy nowych inwestycji węglowych, wspieramy przechodzenie na zieloną energię. Nie boimy się też o tym mówić. Budujemy ekologiczną świadomość wśród naszych pracowników, oszczędzamy zasoby oraz finansujemy ekologiczne inwestycje. Troska o środowisko naturalne to jeden z kluczowych filarów odpowiedzialnego funkcjonowania naszej organizacji. To naturalne, że postanowiliśmy przygotować kampanię, pokazującą konsekwencje postępujących zmian klimatu, za które każdy z nas będzie musiał zapłacić. Chcieliśmy dotrzeć nią do tych osób, dla których kwestie klimatyczne są równie ważne co, dla nas, ale także do tych, którzy potrzebują motywacji do podjęcia działań na rzecz klimatu.

Zmiany klimatu oraz ich skutki to jeden z najważniejszych tematów w debacie publicznej, a zapobieganie im to jeden z priorytetów działań całej Grupy BNP Paribas.

W kwietniu 2019 roku ruszył nasz wewnętrzny program „Bank Zielonych Zmian”, agregujący wszystkie proekologiczne działania Banku, obejmujący również kampanię edukacyjną dla pracowników. Ich wyjątkowe zaangażowanie sprawiło, że pół roku później poruszyliśmy kwestię klimatu w kampanii „Zmiany klimatu kosztują”.

W jej pierwszej fazie edukowaliśmy na temat przyczyn zmian klimatu i wskazywaliśmy, jakie mogą być koszty zmian klimatycznych, takich jak wzrost temperatury, anomalie pogodowe, czyli huragany, gradobicia czy gwałtowne opady, a także długotrwałe i powtarzające się susze. To przede wszystkim ograniczenie dostępności żywności i wzrost cen artykułów spożywczych. Zademonstrowaliśmy je odbiorcom w filmach oraz na specjalnej stronie www.zieleniak2040.pl opracowanej wraz z partnerem akcji, firmą Carrefour.

W drugiej odsłonie kampanii zachęcaliśmy do przyłączenia się do wspólnej akcji: stworzenia „Wielkich ogrodów tlenowych”, czyli plantacji drzew tlenowych, które mogą pomóc w walce z rosnącą emisją dwutlenku węgla.

W ramach inicjatywy, zobowiązaliśmy się za każde nowe konto lub kredyt gotówkowy zasadzić jedno drzewo tlenowe – Oxytree, które produkuje nawet 10 razy więcej tlenu niż inne drzewa liściaste. Dzięki zaangażowaniu naszych klientów wiosną 2020 roku zasadzimy ich 50 tys.

Kampania trafiła również do pracowników Banku. Nie tylko za założone przez nich konto lub kredyt zasadzimy drzewo, ale przekazaliśmy im również maski antysmogowe oraz rośliny doniczkowe oczyszczające powietrze.

W naszym intranecie stworzyliśmy stronę z poradami, jak żyć bardziej eko, a także licznik drzew pokazujący, ile z nich zasadzimy dzięki wsparciu pracowników. Zamieściliśmy na niej również licznik śladu węglowego Banku.

Bank nawiązał także współpracę z platformą newonce.media, inspirując i wspierając redakcję wydawanego przez nią pisma newonce.paper w przejściu na certyfikowany eko-papier. Wspólnie z newonce.radio powstała audycja KLIMAT, opowiadająca o działaniach ekologicznych zaproszonych gości, a także omawiająca kwestie związane ze zmianami klimatu, sposobami ochrony natury, odpowiedzialną konsumpcją i podróżowaniem. Gośćmi audycji byli m.in. Michał Piróg, Paulina Górska, Sebastian Kulis. Muzyka towarzysząca audycji stworzona została przez artystów, którzy sami angażują się w akcje proekologiczne – od Paula McCartneya, przez Radiohead, do Billie Eilish.

Dowiedz się więcej o kampanii i posłuchaj podcastów na https://www.newonce.radio/klimat

#STREFAZIELONYCHZMIAN

O zmianach klimatu i konieczności wprowadzania eko-usprawnień w codziennym życiu opowiadaliśmy także studentom. Na 10 uczelniach wyższych w 8 miastach przeprowadziliśmy cykl eventów, podczas których prezentowaliśmy między innymi nasze działania na rzecz środowiska i klimatu. Studenci odwiedzający zieloną strefę mogli zapoznać się z naszymi proekologicznymi inicjatywami, a także ofertą praktyk w Banku i praktycznymi wskazówkami dla szukających pracy.

Strefy zostały zbudowane z ekologicznych materiałów i wypełnione zielenią. Strefy były wolne od plastiku i obowiązywała w nich segregacja materiałów. W części kawiarnianej odwiedzający przy użyciu energo-roweru mogli samodzielnie wycisnąć dla siebie zdrowy i samodzielnie skomponowany sok, a w strefie relaksu między innymi skorzystać z eko-biblioteczki.

BNP Paribas Talks

W oddziałach Banku w całej Polsce organizujemy inspirujące i rozwijające spotkania z ciekawymi osobowościami – BNP Paribas Talks. W 2019 roku ich tematyka była bardzo różnorodna – od literatury, poprzez podróże, ekologię, sport po rozwój osobisty – ale zawsze dająca impuls do konkretnych zmian i realizacji swoich planów. Dotychczas w naszych spotkaniach wzięli udział między innymi: Marek Kamiński – podróżnik ekstremalny, filozof, Orina Krajewska – aktorka i autorka książki „Holistyczne ścieżki zdrowia”, Karolina Cwalina – coach i autorka książek o samorozwoju, specjalizująca się w zarządzaniu talentami Renata Gut i Joanna Kuciel-Frydryszak, dziennikarka i reporterka.

Spotkania w ramach BNP Paribas Talks wspierają także kampanie Banku. W ramach kampanii Bank Zielonych Zmian odbył się cykl 7 wydarzeń w Gdyni, Giżycku, Poznaniu, Wrocławiu, Częstochowie, Warszawie i Puławach. Zaproszonym gościem była ekolożka Katarzyna Wągrowska, autorka książki „Życie zero waste. Żyj bez śmieci i żyj lepiej” oraz bloga ograniczamsie.com, edukatorka i promotorka stylu życia bez odpadów. Wspólnie pokazywaliśmy uczestnikom, jak żyć w stylu zero waste – bez marnowania i wyrzucania, z troską o planetę. W ramach kampanii „Doceniaj, nie oceniaj” Ewa Wilmanowicz – mówczyni inspiracyjna – instruowała gości, jak zapobiec prokrastynacji, czyli jak nie odkładać życia na później.

20

spotkań w całej Polsce

500

uczestników i 460 sprezentowanych im książek

12

zaproszonych gości

35

godzin ciekawych rozmów

Partnerstwo strategiczne ze Szlachetną Paczką

Jako partner strategiczny Szlachetnej Paczki nie tylko pomagamy, angażując wolontariuszy z Banku BNP Paribas z całej Polski, ale promujemy ideę mądrego pomagania i zachęcamy do niej naszych klientów. W 2019 roku kontynuowaliśmy te działania pod hasłem „Najważniejsze prezenty to te, których się nie rozpakowuje”, a narzędziem komunikacji ponownie była strona https://www.pomaganiejestfajne.pl/ oraz kampania mediowa w Internecie oraz kinie. Bank BNP Paribas był również partnerem „Weekendu Cudów” w telewizji TVN, dzięki której 7 grudnia 2019 roku telewizja na bieżąco relacjonowała działania Szlachetnej Paczki podczas dystrybucji prezentów do potrzebujących rodzin.

W ramach partnerstwa ze Szlachetną Paczką zobowiązaliśmy się do przekazywania za każdą płatność bezgotówkową (mobile i online) dokonaną przez naszych klientów własnych środków finansowych na rzecz Szlachetnej Paczki. Od listopada 2018 roku do listopada 2019 roku przekazaliśmy na ten cel aż 2 100 000 zł. Pod koniec 2019 roku włączyliśmy również możliwość dokonywania przez naszych klientów wpłat bezpośrednio ze strony akcji.

Wyniki wyszukiwania