Raport roczny 2019

Program Bank Zielonych Zmian

Agnieszka Michalik Starszy specjalista ds. CSR w BNP Paribas Bank Polska SA

W Banku BNP Paribas wierzymy, że to, jak świat będzie wyglądał w przyszłości, zależy od każdego z nas, dlatego troszczymy się o środowisko naturalne. Chcemy popularyzować postawy proekologiczne i wspólnie przeciwdziałać zmianom klimatu. Aby w odpowiedni sposób minimalizować skutki działalności człowieka oraz przeciwdziałać dalszej degradacji środowiska naturalnego prowadzimy szereg działań edukacyjnych, kierowanych do naszych pracowników i ich bliskich, klientów, a także kontrahentów. Ważnym aspektem naszej działalności jest promowanie sprawiedliwości klimatycznej podczas wydarzeń i inicjatyw branżowych.

I Edycja Programu Bank Zielonych Zmian

23 kwietnia 2019 roku, tuż po obchodach Międzynarodowego Dnia Ziemi, spotkaniem z Katarzyną Wągrowską, autorką książki „Życie zero waste. Żyj bez śmieci i żyj lepiej” oraz bloga ograniczamsie.com, Bank BNP Paribas zainaugurował I edycję programu edukacyjnego Bank Zielonych Zmian, kierowanego do wszystkich pracowników oraz ich najbliższych.

W I edycji programu w 2019 roku poszczególnym miesiącom przyświecały tematy odnawialnych i nieodnawialnych zasobów, które na co dzień segregowane są w ramach pięciu frakcji odpadów. Od tego czasu, w każdym miesiącu pracownicy Banku otrzymują dawkę ekologicznej wiedzy – wskazówki i gotowe rozwiązania pomagające żyć w zgodnie z naszą planetą. Pracownicy poznają przyczyny i skutki zmian klimatu oraz sposoby, by im przeciwdziałać.

Poziom swojej wiedzy pracownicy mogą testować w quizach tematycznych. Na eko-ekspertów czekają przyjazne środowisku gadżety, pomagające wprowadzać w życie zasady zero waste. Aby utrwalać eko-postawy Bank zachęca pracowników do podejmowania comiesięcznych eko-wyzwań i dzielenia się swoimi pomysłami i osiągnięciami.
W ramach kampanii powstała także specjalna strona w wewnętrznym intranecie – skarbnica wiedzy o ekologii dla pracowników Banku BNP Paribas.

W ramach programu odbywają się także spotkania inspiracyjne i warsztaty. Swoją wiedzą z pracownikami Banku dzielili się uznani eksperci m.in. Franck Courchamp – twórca filmu dokumentalnego „Oddzielny gatunek” oraz Marcin Popkiewicz – fizyk jądrowy, klimatolog, autor książki „Nauka o klimacie”.

2 500

pracowników zaangażowanych w program edukacyjny

1 844

osoby wzięły udział w quizach tematycznych dotyczących wiedzy o ekologii

448

osób rozwiązało quiz finałowy

blisko 50

pomysłów na eko-usprawnienia w organizacji i życiu prywatnym

Ekologiczne akcje wolontariackie

W 2018 roku w ramach akcji „Załączmy nasze miasta”, pracownicy-wolontariusze Banku BNP Paribas we współpracy z Fundacją Łąka, na osiedlu Jazdów w Warszawie oraz na Błoniach Mogilskich w Krakowie zasiali łąki kwietne. W październiku 2019 roku posiali łąkę w okolicach Centrum Operacyjnego Banku w Rudzie Śląskiej.

We wrześniu 2019 Bank BNP Paribas we współpracy z Fundacją Nasza Ziemia oraz pod patronatem Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych zorganizował akcję #TrashChallenge. Pracownicy wraz z bliskimi wzięli udział w piknikach edukacyjnych oraz wspólnie posprzątali zanieczyszczone tereny w 8 lokalizacjach w Polsce.

trash trash

Kampania „Zmiany klimatu kosztują”

Żyjemy na kredyt pod zastaw ziemi, a dług ekologiczny drastycznie wzrasta. Zapobieganie zmianom klimatycznym to obowiązek nas wszystkich. Chcąc jak najlepiej odpowiadać na zmieniającą się rzeczywistość, Bank BNP Paribas w komunikacji skupia się na sprawach istotnych i uniwersalnych – ważnych dla Polaków. Dlatego, podążając za zaangażowaniem pracowników opracował kampanię „Zmiany klimatu kosztują”, w ramach której nie tylko edukował na temat zmian klimatu, ale także podjął się stworzenia „Wielkich ogrodów tlenowych”, które posadzi na nieużytkach, by oczyszczać powietrze wokół nas.

W kampanii poruszyliśmy kwestię zmian klimatu i ich skutków dla środowiska, powodujących m.in. wzrost cen warzyw i owoców w związku z nagłymi suszami, gwałtowniejszymi opadami czy huraganami. W pierwszej fazie kampanii, w telewizji oraz kinach, zwracaliśmy uwagę na możliwy problem wysokich cen w przyszłości, a wszystkich zainteresowanych dodatkowymi informacjami kierowaliśmy na stronę zieleniak2040.pl.

W drugiej fazie kampanii – w spotach TV, w kinach, Internecie oraz social mediach – zachęcaliśmy potencjalnych klientów do zrobienia czegoś wspólnie dla klimatu. W zamian za każde założone konto osobiste czy udzielony kredyt gotówkowy zobowiązaliśmy się do posadzenia drzewa tlenowego.

Wszystkie aktywności prowadziły na stronę bankzielonychzmian.pl, na której można było znaleźć m.in. licznik drzew planowanych do posadzenia, a także kalkulator śladu węglowego dla pojedynczego gospodarstwa domowego z możliwością porównania wyników na tle średniej krajowej i światowej. Dodatkowo, dając konkretne wskazówki, zachęcaliśmy do podjęcia działań w kierunku zmiany swoich codziennych nawyków.

50 000

drzew tlenowych Oxytree zostanie posadzonych na nieużytkach w 2020 r.

>8,5 mln

osób obejrzało spoty kampanii

>30 mln

osób, do których dotarliśmy w Internecie z naszą kampanią

Inspirowanie do „Zielonych zmian”

Troską o środowisko naturalne Bank BNP Paribas stara się zarażać klientów i partnerów. Nasz Bank nawiązał współpracę z jednym z największych portali lifestyle’owych w Polsce. W jej ramach wsparliśmy redakcję newonce.net w przejściu z papieru magazynowego na ekologiczny. Jako Bank Zielonych Zmian, we współpracy z redakcją newonce.net chcieliśmy zwrócić uwagę młodych osób na problem zmian klimatycznych. Najlepszą ku temu okazją było pokazanie tego na stronach ich ulubionego czasopisma.

Wspólnie z newonce.radio stworzyliśmy audycję KLIMAT, która opowiada o działaniach ekologicznych zaproszonych gości. Audycja odnosi się do najbardziej palących i medialnych przykładów niszczenia natury, ale także prób jej ratowania i ochrony. Wyjaśnia czym jest ślad węglowy i jak w najprostszy sposób możemy pomóc go neutralizować. Audycja edukuje i tłumaczy, czym są szczyty klimatyczne i dlaczego to najważniejsze spotkania XXI wieku, mimo tego, że nie wszyscy je za takie uznają. To także odpowiedzi na najważniejsze pytania: jak kupować odpowiedzialnie, jak podróżować mądrze, jak nie marnować jedzenia, gdzie szukać rozwiązań i ile czasu nam jeszcze zostało, by odwrócić negatywne trendy.

Wspólnie z onet.pl stworzyliśmy też specjalny, nowy format programowy Zielone gwiazdy, w którym Michał Piróg wraz z zaproszonymi gośćmi w lekkiej i przystępnej formule quizowej poruszał ważne dla środowiska kwestie.

W akcji Uwolnij chmurę dla ziemi budowaliśmy świadomość na temat zużycia energii potrzebnej do pracy serwerów, na których trzymane są maile i ich wpływu na środowisko. Zachęcaliśmy do usunięcia e-maili trzymanych na skrzynkach pocztowych, które tworzą realny ślad węglowy.

Wyniki wyszukiwania