Raport Zintegrowany 2021

Program Transformacji Banku

Dotychczasowy program transformacji Banku wpisywał się w strategię Fast Forward, ale opierał się na klasycznym modelu zarządzania projektami. W lipcu 2020 r. Zarząd Banku podjął decyzję o rozpoczęciu transformacji zwinnej (Agile@Scale). Dzięki wdrożeniu podejścia Agile’owego Bank chce osiągnąć następujące cele:

  • Szybsze reagowanie na zmieniające się potrzeby Klientów i warunki na rynku.
  • Dostarczanie innowacyjnych, wysokiej jakości produktów i usług, za którymi stoją potrzeby Klientów.
  • Zaangażowanie pracowników, zadbanie o ich rozwój oraz przyciągnięcie i utrzymanie talentów dzięki nowej kulturze organizacyjnej.

W kolejnym horyzoncie strategicznym (2022-2025) Bank będzie realizował swoje cele w modelu operacyjnym Agile@Scale. Wśród głównych priorytetów liderów i zespołów transformacyjnych są inicjatywy strategiczne mające na celu transformację modelu dystrybucji, rozwijanie ekosystemu, aby stać się głównym bankiem dla innowacyjnych firm w Polsce.

Transformacja Agile@Scale obejmuje część organizacji odpowiedzialną za wytwarzanie i dostarczanie produktów (biznes, IT, funkcje wspierające). Cały Bank jest objęty zmianą kulturową poprzez wdrożenie wspólnego zestawu wartości i zasad.

Agile@Scale – nowy model operacyjny

Od stycznia 2022 r. w nowym modelu operacyjnym Agile@Scale rozpoczęło pracę ok. 1,3 tys. osób.

Wdrożenie Agile@Scale wymagało znacznego przekształcenia struktury organizacyjnej, w której wyodrębniono nowe jednostki organizacyjne Banku: 14 Tribe’ów, 46 Produktów, 54 Chaptery.

Najważniejsze osiągnięcia 2021 oraz priorytety Tribe’ów na rok 2022

OBSZAR TRIBE OSIĄGNIĘCIA 2021 / PRIORYTETY 2022

Dla

Klientów

Indywidualnych

 

Wielokanałowość dla Klienta Detalicznego

 

2021 –  główne rezultaty obszaru

  • MojeID/profil zaufany: potwierdzenie tożsamości przez GOmobile/GOonline – nasi Klienci w 2021 dokonali 400 tys. autoryzacji profilem zaufanym.
  • Dostępność wszystkich programów e-administracji w GOonline (ponad 160 tys. wniosków o świadczenie 500+ i 300+).
  • Nowe zdalne procesy posprzedażowe: możliwość złożenia dyspozycji posprzedażowych, wygenerowanie zaświadczeń, aktualizacja danych Klienta, zarządzanie udzielonymi pełnomocnictwami.
  • Uniwersalny mechanizm e-podpisywania dokumentów w GOmobile/ GOonline.
  • Możliwość dodania w GOonline kont z innych banków.

2022 – priorytety

  • Wdrożenie płatności natychmiastowych 24/7 oraz BLIK P2P.
  • Kolejne zdigitalizowane i pozbawione papieru procesy w oddziałach.
  • Jednakowa jakość obsługi Klienta we wszystkich kanałach: obsługa Klienta na bazie scentralizowanej pełnej historii relacji i komunikacji, jedna metoda uwierzytelniania mobilnego, spersonalizowana i zsynchronizowana komunikacja.
  • Pełny home banking dla Klientów segmentu premium – cyfrowa samoobsługa wspierana przez zdalne doradztwo w ramach wirtualnego oddziału.
  • Nowy ekosystem wielokanałowej komunikacji z Klientami: chat, video chat, email, telefony, w tym wsparcie chat i voice botów.

Dla

Klientów

Indywidualnych

Finansowanie Klientów Indywidualnych

2021 – główne rezultaty obszaru

  • Wdrożenie kredytu „Czyste Powietrze”, leasingu „Mój Elektryk” oraz zielonego kredytu gotówkowego, przyczyniających się do transformacji energetycznej.
  • Proces e-commerce z szerokim wykorzystaniem możliwości ofertowanych przez rozwiązania open banking: KYC (poznaj swojego klienta), przeciwdziałanie oszustwom, wstępne uzupełnianie danych, potwierdzanie dochodów i obliczanie zdolności kredytowej – ponad 14,7 tys. przeprocesowanych wniosków w oparciu o open banking.
  • Wprowadzenie na rynek nowego produktu wspierającego koncepcję gospodarki o obiegu zamkniętym (ang. circular economy) – wynajem długoterminowy telefonów.
  • Digitalizacja: dalsze wdrażanie chatbota, uproszczenie wniosku o kartę kredytową i kredyt gotówkowy, nowy proces zwiększania limitu kredytowego i płatności on-line.
  • Wprowadzenie wirtualnej karty kredytowej.

2022 – priorytety

  • Dalsza digitalizacja procesów kredytowych i procesów posprzedażowych.
  • Wykorzystanie rozwiązań opartych o możliwości open banking do procesu sprzedaży kredytów gotówkowych i kart kredytowych.
  • Dalszy rozwój oferty „zielonych” kredytów wspierających transformację energetyczną.

Dla

Klientów

Indywidualnych

Inwestycje
i
Oszczędności

2021 – główne rezultaty obszaru

  • Uruchomienie widoku całego portfela inwestycyjnego Klienta w GOinvest – usprawnienie procesu badania i dopasowania oferty inwestycyjnej do potrzeb Klienta.
  • Wdrożenie nowego, zautomatyzowanego i intuicyjnego procesu sprzedaży funduszy inwestycyjnych w GOone. Średni czas obsługi transakcji skrócił się z 15 minut do niecałej 1 minuty.
  • Dalsza aktywizacja sprzedaży funduszy w GOonline – wzrost liczby transakcji o 410% r/r.
  • Optymalizacja i standaryzacja między kanałami procesu sprzedaży inwestycji w zakresie liczby i layoutu dokumentów otrzymywanych przez Klientów.
  • Udostępnianie nabycia i zarządzania produktami inwestycyjnymi w kanałach zdalnych oraz optymalizacja procesów w oddziałach, co przyczyniło się do 30% wzrostu udziału inwestycji w portfelach Klientów.

2022 – priorytety

  • Wdrożenie robodoradztwa w GOonline  i doradztwa w GOinvest.
  • Rozwój świadomości odpowiedzialnego inwestowania poprzez uwzględnienie w decyzjach inwestycyjnych aspektów ESG. Rozszerzenie oferty produktów „zielonych”.
  • Wdrożenie atrakcyjnych programów systematycznego oszczędzania w kanałach digital.
  • Łatwy w obsłudze i nowoczesny system maklerski dla Klientów, doradców i maklerów.

Dla

Klientów

Indywidualnych

Bankowość Codzienna

2021 – główne rezultaty obszaru

  • Wdrożenie wirtualnej karty debetowej.
  • Wdrożenie nowych procesów sprzedażowych w bankowości mobilnej GOmobile: zakładanie kont w walutach obcych oraz kont oszczędnościowych.
  • Wdrożenie w bankowości internetowej GOonline zdalnego procesu otwarcia konta dla dzieci 0–7 lat – „Konto Samodzielniaka” oraz wydawania kart płatniczych dla dzieci 7-13 lat.
  • Optymalizacja procesu transakcji kartami w e-commerce z zabezpieczeniem 3DSecure.

2022 – priorytety

  • Wdrożenie nowoczesnej, zdalnej i wygodnej dla Klientów metody potwierdzenia tożsamości.
  • Wdrożenie nowego modelu akwizycji we współpracy z jedną sieci handlowych.
  • Wdrożenie rachunku oszczędnościowo-rozliczeniowego dedykowanego dla wyodrębnionego segmentu klienta (ROR dla Seniora).
  • Przystąpienie do nowego programu lojalnościowego w zakresie kart debetowych i kredytowych.
  • Rozwój płatności mobilnych.

Dla

Klientów

Biznesowych

Przedsiębiorcy i Rolnicy

2021 – główne rezultaty obszaru

  • Uproszczenie procesów kredytowych dla mikroprzedsiębiorstw (automatyczne generowanie umów dla kredytów z gwarancją BGK – 68% umów, uruchomienia kredytów gotówkowych niezabezpieczonych do 120 tys. zł – wzrost o 144% r/r).
  • Wzrost efektywności procesów kredytowych o 17% r/r.
  • Rozwój zrównoważonego biznesu:
    • wdrożenie do oferty kredytu na zielone zmiany;
    • wdrożenie ankiety ESG (badanie wpływu czynników środowiskowych, społecznych, korporacyjnych na decyzje inwestycyjne) we wniosku kredytowym;
    • rozbudowa oferty „Auto-Plan” o samochody elektryczne.
  • Zdalny proces wnioskowania i zawarcia umowy wynajmu długoterminowego (we współpracy z Arval Service Lease Polska Sp. z o.o.) – sprzedaż zdalna stanowiła 60% sprzedaży ogółem.
  • Rozwój portalu Agronomist o użyteczne i innowacyjne funkcjonalności wspierające zrównoważoną produkcję m.in.:
    • Kalkulator Emisji Gazów Cieplarnianych – szybkie i łatwe oszacowanie wpływu działań Klientów na środowisko,
    • Kredytomat – badanie potrzeb Klienta i wsparcie w wyborze odpowiedniego produktu.

2022 – priorytety

  • Wdrożenie procesu zdalnego onboardingu dla Klientów Micro.
  • Digitalizacja głównych dyspozycji posprzedażowych oraz udostępnienie wybranych funkcjonalności self-service w aplikacjach transakcyjnych.
  • Wdrożenie szybkich, sprawnych i przewidywalnych procesów kredytowych.
  • Oferta 360 wiążąca wszystkie produkty dla Klientów Micro.
  • Rozwój portalu Agronomist o nowe narzędzia środowiskowe wspierające branżę spożywczą i agro.

Dla

Klientów

Biznesowych

Cash Management  & Omnichannel

2021 – główne rezultaty obszaru

  • Nowe moduły we flagowym systemie bankowości elektronicznej GOonline Biznes (w tym główny moduł Rachunki i nowa strona logowania) oraz zmiana nazwy systemu z BiznesPL@net na GOonline Biznes.
  • Szybsze i bardziej efektywne rozliczanie płatności SEPA – migracja do systemu EuroElixir obsługiwanego przez Krajową Izbę Rozliczeniową.
  • Uruchomienie w pełni cyfrowego onboardingu dla większości Klientów MŚP – w 2021 r. 76% klientów pozyskano cyfrowo.
  • Implementacja procesu wnioskowania o subwencje finansowe w ramach tarcz PFR.

2022 – priorytety

  • Dokończenie migracji flagowego systemu bankowości internetowej BiznesPL@net na GOonline Biznes.
  • Dalsza digitalizacja interakcji z Klientami.
  • Optymalizacja i automatyzacja procesu onboardingu i recertyfikacji Klientów MŚP i korporacyjnych.

Dla

Klientów

Biznesowych

Finansowanie Klientów Firmowych

2021 – główne rezultaty obszaru

  • Wdrożenie narzędzia do automatycznego generowania umów kredytowych dla Klientów firmowych.
  • Wprowadzenie aplikacji monitorującej kredyty konsorcjalne.
  • Zaktualizowanie narzędzia wspierającego zarządzanie portfelem Trade Finance.
  • Udostępnienie uczestnikom procesu kredytowego modułu oceniającego ryzyka ESG (środowiskowe, społeczne i regulacyjne).

2022 – priorytety

  • Budowa nowego elektronicznego archiwum dokumentów z szybkim dostępem dla uczestników procesu kredytowego.
  • Wdrożenie nowego modułu monitoringu ekspozycji kredytowych z automatyzacją pozyskiwania niezbędnych danych.
  • Udostepnienie nowej aplikacji kredytowej usprawniającej proces oceny kredytobiorcy przez analityka.
  • Elektroniczny wniosek kredytowy dla Klientów Agro.
  • Optymalizacja dla kredytowego procesu korporacyjnego.

Dla

Klientów

Biznesowych

Rynki Finansowe

2021 – główne rezultaty obszaru

  • Wdrożenie nowych funkcjonalności i produktów dostępnych dla Klientów na platformie transakcyjnej FX Pl@net, w tym m.in. nowych typów instrumentów pochodnych zabezpieczających ryzyko walutowe oraz strukturyzowanych depozytów dwuwalutowych (91% transakcji bieżącej wymiany walutowej Klientów Korporacyjnych zostało zrealizowanych za pośrednictwem platformy, wolumen wszystkich typów transakcji zawieranych na platformie +30% r/r).
  • Automatyzacja procesu onboardingu w GOBiznes dla Klientów korzystających z płatności zagranicznych z negocjowanym kursem walut (FX+Cash).
  • Wdrożenie kredytu w rachunku bieżącym z maksymalną stopą bazową dla Klientów korporacyjnych i MŚP. Dzięki temu Klient może ograniczyć ryzyko związane ze wzrostem stopy procentowej (WIBOR lub EURIBOR).
  • Wdrożenie nowych stawek referencyjnych stóp procentowych dla instrumentów finansowych (SARON, SONIA i SOFR) zastępujących LIBOR.

2022 – priorytety

  • Dalszy rozwój usług wymiany walut dostępnych na platformie transakcyjnej FX PL@net, w tym wdrożenie wersji mobilnej, automatycznego procesu onboardingu dla Klientów korporacyjnych, MŚP i mikroprzedsiębiorstw oraz zwiększanie udziału transakcji zawieranych automatycznie.
  • Wzmocnienie cyberodporności istniejących rozwiązań technologicznych Banku (zewnętrznych i wewnętrznych).

Wspólne aktywa

strategiczne

Platforma Danych

2021 – główne rezultaty obszaru

  • Implementacja algorytmów zaawansowanej analityki na potrzeby Process Miningu oraz kategoryzacji transakcji dokonywanych przez klientów w kanałach elektronicznych.
  • Wdrożenie Księgi Głównej w oparciu o Korporacyjną Hurtownię Danych w technologii Big Data.

2022 – priorytety

  • Wzmocnienie wykorzystania sztucznej inteligencji i zaawansowanej analityki.
  • Optymalizacja architektury oraz procesów w obszarze finansów.
  • Wzmocnienie wysokiej jakości i spójności danych w całym ekosystemie

Wspólne aktywa

strategiczne

Open Banking

 

2021 – główne rezultaty obszaru

  • Stworzenie pierwszej komercyjnej usługi w ramach otwartej bankowości (PoC na platformie Agromonist).
  • Nowy model danych, który umożliwia integrację z BlueMedia oraz 7 bankami: BNP Paribas Bank Polska S.A., ING Bank Śląski S.A., Alior Bank S.A., Santander Bank Polska SA, Bank Millennium S.A, PKO BP, Pekao S.A.. Zastosowanie w procesie KYC (e-shop) i agregacji informacji o kontach Klienta w systemie bankowości elektronicznej GOonline.
  • Wzrost liczby uprawnionych usługodawców rynku płatniczego (Third Party Provider) korzystających z połączenia z bankiem w ramach otwartej bankowości (22 do 40 r/r).
  • Wykorzystanie serwisów otwartej bankowości do weryfikacji tożsamości lub informacji o dochodach w procesie udzielania kredytu ratalnego – 14,7 tys. wniosków.

2022 – priorytety

  • Rozwój serwisów otwartej bankowości w oparciu o nową platformę API.
  • Rozwój serwisów wspierających działalność e-commerce Klientów.

Wspólne aktywa

strategiczne

 

CRM i Analityka

2021 –  główne rezultaty obszaru

  • Wzrost udziału kampanii CRM w sprzedaży produktów Banku: 42% (+4 p.p. vs 2020) w sprzedaży kredytu gotówkowego; 52% (+5 p.p. vs 2020) w zakresie finansowania Klientów Micro; 48% (+16 p.p. vs 2020) w zakresie produktów inwestycyjnych.
  • Wdrożenie nowego środowiska CRM Omnichannel Interaction Ecosystem:
    • ponad 130 kampanii wyzwalanych zachowaniem Klientów w czasie rzeczywistym (Event Based Real Time Marketing), we wszystkich kanałach kontaktu z Klientem;
    • 12 modeli predykcyjnych opartych o sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe usprawniających targetowanie kampanii CRM w komunikacji z Klientami, co przekłada się na zwiększenie dopasowania oferty do potrzeb Klienta;
    • personalizacja działań CRM w oparciu o segmenty Klienta, podsegmenty i profile zakupowe;
    • wdrożenie programów zarządzania cyklem życia Klienta (CLM/Onboarding) – Klient Indywidualny & Micro.

2022 – priorytety

  • Wzrost satysfakcji Klientów (NPS) poprzez precyzyjne dopasowanie produktów do potrzeb Klientów w kampaniach CRM.
  • Wzrost aktywności i digitalizacji Klientów (transakcyjność, płatności mobilne, kanały zdalne).
  • Rozwój hiper-personalizacji w interakcjach CRM z Klientami – dopasowanie oferty i kanału kontaktu do oczekiwań Klientów w czasie rzeczywistym.
  • Wzrost efektywności komunikacji CRM z Klientami poprzez wdrożenie geotargetowania w komunikacji z Klientami.

Wspólne aktywa

strategiczne

Systemy Ryzyka

2021 – główne rezultaty obszaru

  • Obniżenie ryzyka potencjalnych nadużyć kredytowych dzięki BIK PAF (Platformie AntyFraudowej), co pozwoliło zatrzymać ok. 280 transakcji podejrzanych kredytów w 2021 r.
  • Usprawnienie procesu kredytowego poprzez:
    • zbudowanie automatycznego procesu do wyliczania limitów pre-akceptowanych dla Klientów indywidualnych;
    • wdrożenie nowych modeli scoringowych i ratingowych dla Klientów z segmentów Detal/MŚP/Korporacje.
  • Usprawnienie procesów ryzyka poprzez implementację pełnej aplikacji zarządzania ryzykiem rynkowym.

2022 –  priorytety

  • Budowa automatycznego procesu wyliczania limitów pre-akceptowanych i automatyzacja monitoringu dla klientów Micro i MŚP.
  • Zbieranie i raportowanie danych ESG (Environmental, Social Responsibility, Corporate Governance).
  • Wdrożenie kolejnych nowych modeli scoringowych i ratingowych dla Klientów z segmentów Detal/MŚP/Korporacje.

Wspólne aktywa

strategiczne

Operacyjna Doskonałość

2021 – główne rezultaty obszaru

  • Zwiększona wydajność dzięki wdrożeniu 58 nowych robotów dla procesów biznesowych i operacyjnych (obsługa Klientów, procesy kredytowe i posprzedażowe), co wpłynęło m.in. na skrócenie czasu obsługi Klientów.
  • W zakresie procedur KYC opracowanie automatycznych procesów certyfikacji dla Klientów z segmentu mikroprzedsiębiorstw.

2022 – priorytety

  • Rozwój platformy do obsługi procesów operacyjnych.
  • Dalsze usprawnienia w procesie KYC (m.in. narzędzia automatyzujące procesy certyfikacji i aktualizacji danych, integracja z udoskonalonymi aplikacjami do komunikacji z klientami)
  • Dalsza robotyzacja mająca na celu optymalizację kosztów procesów i zwiększenie satysfakcji Klientów.

Wspólne aktywa

strategiczne

 

Ścieżka Kandydata i  Pracownika

2021 – główne rezultaty obszaru

  • Zdefiniowanie i komunikacja kultury organizacyjnej, w tym misji Banku, wspólnych wartości (transparentność, odwaga, empowerment, prostota, współpraca) i promowanych postaw.
  • Zdefiniowanie głównych filarów marki Banku jako pracodawcy, aby przyciągać talenty: „Bank BNP Paribas Polska jest inkluzywny i czerpie z różnorodności. Jesteśmy Bankiem Zielonych Zmian. Dajemy przestrzeń do działania przy jednoczesnym wsparciu przełożonych. Zmieniamy się dla Ciebie i dla świata”.
  • Rozwój system kadrowego – udostępnienie pracownikom nowoczesnej mobilnej aplikacji i pulpitu TETA ME wspierających procesy HR.
  • Wdrożenie nowego modelu pracy hybrydowej, aby zapewnić komfort pracy i bezpieczeństwo naszych pracowników.
  • Rozszerzenie oferty benefitowej oraz programu wellbeingowego (np. wsparcie psychologiczne, webinary dot. kondycji psycho-fizycznej).
  • Działania dedykowane studentom i stażystom – Program Ambasadorskie Duety i Program Praktyk Letnich, programy stażowe.
  • Wzmocnienie i promowanie działań z zakresu Różnorodności i Włączania (Diversity&Inclusion), np. wspieranie społeczności Pride, promowanie Tygodnia Rodzicielskiego, Tacierzyńskiego, Różnorodności, Kampania włączająca Osoby z Niepełnosprawnościami (OzN) pracujące w banku, a także rekrutacja OzN.

2022 – priorytety

  • Rozwijanie liderów i pracowników w kontekście zdefiniowanych wartości i postaw; odświeżenie oferty rozwojowej, a także przyciąganie talentów prezentujących zdefiniowane wartości.
  • Wdrożenie zmian w procesach HR, tak aby reprezentowały wartości Banku (transparentność, prostota) i promowały postawy oparte na wartościach (m.in. proces oceny pracowników).
  • Zwiększenie efektywności wdrożenia nowych pracowników do organizacji poprzez zdigitalizowanie i uproszczenie procesu onboardingu oraz pozostałych procesów HR.

Wyniki wyszukiwania