Raport Zintegrowany 2020

Ograniczenie negatywnego wpływu działalności operacyjnej

Jako Bank Zielonych Zmian dążymy do minimalizowania negatywnego wpływu naszej działalności operacyjnej na środowisko naturalne.

  • 103-1
  • 103-2
  • 103-3

Naszymi priorytetami są:

redukcja zużycia zasobów i emisji CO2

wdrażanie nowych ekousprawnień w miejscu pracy

rozwijanie bankowej ekofloty

korzystanie z energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych w całkowitym zużyciu

Spółki należące do Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska S.A. w swoim funkcjonowaniu skupiają się na poszanowaniu środowiska naturalnego, m.in. wdrażają własne polityki oraz dobre praktyki w zakresie minimalizacji zużycia surowców naturalnych. Obowiązuje je Kodeks Postępowania Grupy BNP Paribas, w którym ujęte zostały m.in. ogólne wytyczne dotyczące ochrony środowiska. Monitoring wskaźników środowiskowych jest prowadzony na poziomie Grupy BNP Paribas.

Spółki Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska S.A., które prowadzą działalność operacyjną, w większości są podnajemcami powierzchni w centralach Banku:

  • BNP Paribas Leasing Services Sp. z o.o. w styczniu 2021 r. przeniosła się z centrali Banku przy ul. Suwak 3 w Warszawie do centrali przy ul. Grzybowskiej 78 (budynek Prime).
  • BNP Paribas Group Service Center S.A. w styczniu 2021 r. przeniosła się z centrali Banku przy ul. Suwak 3 w Warszawie do centrali przy ul. Grzybowskiej 78 (budynek Prime).
  • BNP Paribas Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych w siedzibie przy ul. Twardej 18 w Warszawie (Spektrum Tower).
  • BNP Paribas Solutions Sp. z o. o. w styczniu 2021 r. przeniosła się z centrali Banku przy ulicy Grzybowskiej 78 w Warszawie (budynek Prime) do centrali przy ul. Kasprzaka 2 (budynek Petrus).
  • BNP Paribas Financial Services Sp. z o. o. w centrali Banku przy ulicy Grzybowskiej 78 w Warszawie (budynek Prime).

Implementują one dobre praktyki w zakresie minimalizowania zużycia zasobów obowiązujące w BNP Paribas Bank Polska S.A. z siedzibą przy ul. Kasprzaka 2 w Warszawie.

0056 0056

Petrus – nowa centrala główna w Warszawie

W 2020 r. rozpoczęliśmy przeprowadzkę naszej głównej centrali do nowej powierzchni biurowej w nowoczesnym kompleksie budynków biurowych LIXA. Petrus to budynek zlokalizowany na warszawskiej Woli, tuż obok kluczowego dla stolicy węzła komunikacyjnego – stacji metra Rondo Daszyńskiego. Nowy budynek posiada Certyfikat BREEAM na poziome Excellent i wiele proekologicznych rozwiązań. Zielone tarasy oraz patio to nie tylko miejsce wytchnienia dla pracowników, ale także dom dla pszczół, które dotychczas mieszkały na dachu poprzedniej centrali. „Pasieka pod gwiazdami” to wkład Banku w zrównoważony ekosystem miejski. Na budynku zamontowany został także czujnik jakości powietrza, dzięki któremu nasi pracownicy oraz wszyscy użytkownicy platformy Airly mogą monitorować jakość powietrza w okolicy budynku. Rowerzystom do dyspozycji przekazane zostały natryski oraz dostosowane do ich potrzeb parkingi dla rowerów. Centrala Petrus wyposażona została także w stację ładowania samochodów elektrycznych. Przestrzeń budynku została zaprojektowana z myślą o wdrożeniu kolejnych inicjatyw mających na celu ograniczenie drukowania i przechowywania dokumentów papierowych. Systemy instalacji są zaprojektowane w sposób gwarantujący zmniejszenie zużycia energii elektrycznej oraz wody. To tylko niektóre proekologiczne rozwiązania wdrożone w Petrusie w ramach zobowiązania Banku do odpowiedzialności wobec środowiska naturalnego.

Spółka Campus Leszno Sp. z o.o. funkcjonująca pod marketingową nazwą: „Pałac pod Kampinosem” mieści się w Lesznie przy ul. Fabrycznej 1.

Aby przeciwdziałać negatywnemu wpływowi na środowisko naturalne Spółka kontynuowała rozpoczęty w 2019 r. proces wyjścia z plastiku. W obiekcie Spółki napoje i soki podawane są naczyniach wielokrotnego użytku: dzbankach, karafkach oraz szklanych dyfuzorach. Spółka całkowicie zrezygnowała z zakupu wody w plastikowych butelkach i zastąpiła ją dyspenserami – wszyscy pracownicy Spółki, jak również goście obiektu mają nieograniczony dostęp do filtrowanej wody pitnej. Spółka zredukowała także zużycie plastiku w zamawianych materiałach promocyjno-reklamowych i artykułach biurowych. W obiekcie funkcjonuje segregacja odpadów, a pracownicy oraz goście są edukowani na temat odpowiedzialnego zużycia zasobów. W spółce prowadzona jest także zbiórka zużytych baterii i tonerów, które przekazywane są do organizacji odzysku. Spółka z racji prowadzonej działalności usługowej i cateringowej w trosce o bezpieczeństwo Klientów w czasie pandemii zdecydowała się tymczasowo na stosowanie jednorazowych akcesoriów w zakresie wyłącznie niezbędnym do prowadzenia działalności.

Zrównoważone zużycie zasobów i eko-usprawnienia

  • 301-1
  • 303-3
  • 307-1
  • TCFD Metrics and Targets Disclosure A

Minimalizowanie zużycia plastiku

BNP Paribas Bank Polska S.A. od 2019 r. sukcesywnie eliminuje zużycie plastiku w swojej działalności. Z platform zakupowych wycofano możliwość zamawiania jednorazowych akcesoriów oraz napojów w plastikowych butelkach. Centrale, centra biznesowe i oddziały wyposażono w dystrybutory z wodą, karafki i szklanki. Minimalizowanie zużycia plastiku odczuwalne jest także w kantynach w centralach Banku: plastikowe sztućce i opakowania zamieniono na ekologiczne i kompostowalne. W czasie pandemii COVID-19, ze względu bezpieczeństwa pracowników i Klientów, czasowo wstrzymano promowanie przychodzenia po posiłki z własnymi pojemnikami.

W kantynie w centrali Banku w Warszawie w nowej siedzibie Petrus przy ul. Kasprzaka 2 kontynuowano program kompostowania odpadów. Wytworzony kompost nawozi okoliczne trawniki. Ponadto pracownicy mogą zabrać go do domu, by odżywić swoje rośliny. Organizacja planuje rozwój programu kompostowania w 2021 r. w kolejnych centralach.

Dokładamy wszelkich starań, by produkty dostępne w maszynach wendingowych w centralach Banku zapakowane były w opakowania przyjazne środowisku, takie jak szklane butelki.

W 2020 r. udoskonaliliśmy proces archiwizacji dokumentów w Banku. Wdrożyliśmy nowe zasady dotyczące użycia foliowych koszulek na dokumenty.

W naszych placówkach segregujemy odpady w podziale na frakcje zgodne z ustawą i regulacjami lokalnych gmin.

Bank promuje i produkuje zrównoważone gadżety marketingowe: wielorazowe lunchboxy, bidony i ekotorby. Zdezaktualizowane materiały promocyjne otrzymują drugie życie lub są przekazywane organizacjom społecznym. Materiały marketingowe, np. rollupy zostają powtórnie przetworzone na akcesoria użytkowe, m.in. torby i plecaki.

Stawiamy również na ekologiczną alternatywę dla folii służącej do wyklejania witryn naszych oddziałów – pozbawioną PCV oraz innych szkodliwych dla środowiska substancji chemicznych. Stosowana folia ekologiczna odbierana jest z oddziałów i przerabiana na granulat, który można ponownie wykorzystać do produkcji wszelkich materiałów polipropylenowych, takich jak przewody i zbiorniki do wody, akcesoria medyczne (np. strzykawki), dywany i wykładziny, wszelkiego rodzaju obudowy i izolacje kabli, części samochodowe (np. zderzaki) oraz zabawki.

Od kilku lat meble i sprzęty pozostałe po zamknięciach lub remontach placówek przekazywane są organizacjom społecznym, szkołom i szpitalom. W 2020 r. meble i sprzęty pozostałe po przeprowadzce Banku do nowej lokalizacji zostały udostępnione pracownikom do wykupu. Każdy pracownik mógł za symboliczną złotówkę, wykupić meble, które zyskały drugie życie i wyposażyły domowe biura. Dodatkowo, pozostałe sprzęty zostały przekazane organizacjom społecznym, m.in. Fundacji Habitat for Humanity, prowadzącej charytatywny sklep ReStore przy ul. Łojewskiej 12 na warszawskim Bródnie. To sklep non-profit z otrzymanymi w postaci darowizn meblami i artykułami wyposażenia wnętrz oraz materiałami wykończeniowymi dostępnymi w bardzo atrakcyjnych cenach. Zyski wypracowane ze sprzedaży przeznaczone są na realizację celów statutowych Fundacji Habitat for Humanity Poland. ReStore to unikatowy projekt, promujący postawy dobroczynne, ekologiczne i twórcze, łączący pokolenia oraz integrujący lokalną społeczność.

Ograniczenie zużycia papieru

Jesteśmy innowacyjnym Bankiem. Naszym celem jest koncentracja na Kliencie, co wiąże się z upraszczaniem i digitalizacją procesów. Bycie przyjaznym dla Klientów przekłada się także na odpowiedzialność wobec środowiska naturalnego. Wdrażamy liczne inicjatywy w zakresie minimalizacji zużycia papieru. Wśród Klientów wszystkich segmentów promujemy e-korespondencję.

Od 2019 r. ulotki i inne formaty reklamowe drukowane są na certyfikowanym papierze, pochodzącym w 100 proc. z recyklingu. W ten sposób oszczędzamy zasoby i chronimy planetę przed wylesianiem. Dodatkowo, zrezygnowaliśmy z ekspozycji ulotek i innych materiałów drukowanych w oddziałach transformowanych. W 161 oddziałach naszej sieci sprzedaży detalicznej wszelkie informacje marketingowe, dostępne są wyłącznie w wersji zdigitalizowanej – na ogólnodostępnych tabletach.

W budynkach central Banku używamy papieru ekologicznego o obniżonej gramaturze. Zachęcamy naszych pracowników oraz Klientów do korzystania z dokumentów w formie elektronicznej i drukowania materiałów jedynie wtedy, gdy jest to niezbędne.

W celu ograniczenia zużycia papieru wdrażamy zasady dotyczące elektronicznej dystrybucji korespondencji oraz pracy na dokumentach elektronicznych zapisanych na zasobach sieciowych. W budynkach centrali Banku funkcjonuje system druku podążającego – Follow Me Printing.

W 2020 r. podjęliśmy decyzję, iż od początku 2021 r. korespondencja masowa wysyłana do naszych Klientów realizowana będzie na papierze certyfikowanym, w 100 proc. pochodzącym z recyklingu certyfikatami m.in. FSC, EcoLabel i Błękitnego Anioła.

W 2019 r. dzięki wdrożeniu nowego narzędzia E-delegacje całkowicie zrezygnowaliśmy z papierowych i drukowanych wniosków delegacyjnych. Proces został zdigitalizowany, a nowe funkcjonalności usprawniły prace oraz wyparły papierowe druki. W 2020 r. rozwijaliśmy inicjatywy paperless m.in. poprzez wdrażanie kolejnym aplikacji bankowych, ułatwiających pracę bez konieczności wypełniania papierowych dokumentów.

  • 301-1
  • 260,3 t – zakup papieru do urządzeń drukujących w BNP Paribas Bank Polska S.A. w 2020 r.*
  • 14 proc. – redukcja zakupu papieru w okresie raportowania za 2020 r. w stosunku do 2019 r.

*Dane obejmują okres raportowy od 01.10.2019 r. do 30.09.2020 r., w celu zapewnienia spójności zakresu raportowania danych lokalnie oraz w ramach Grupy BNP Paribas.

Autenti

W 2020 r. wraz z dwoma innymi bankami oraz funduszami VC BNP Paribas Bank Polska S.A. ogłosił inwestycję w polski fintech Autenti oferujący platformę do elektronicznego podpisywania umów i cyfrowego obiegu dokumentów. Według prognoz w 2023 r. globalny rynek podpisów elektronicznych będzie wart 5,5 mld dolarów. Wspólna inwestycja trzech banków, które reprezentują ok. 30 proc. aktywów polskiego sektora bankowego, to kolejny dowód na to, że partnerstwo polskiego sektora bankowego jest możliwe i może przyczyniać się do rozwoju kluczowych rozwiązań, korzystnych dla gospodarki, środowiska i Klientów.

Autenti to polska firma, która rozpoczęła swoją działalność w 2014 r. Oferuje rozwiązania umożliwiające podpisywanie dowolnych dokumentów online, na każdym urządzeniu z dostępem do Internetu. Szybko, wygodnie, bezpiecznie i w zgodzie z przepisami prawa. Od swojego rynkowego debiutu spółka pozyskała ponad 1200 Klientów biznesowych, a także wysłała dokumenty do e-podpisu do ponad miliona już Polaków.

W ciągu dwunastu miesięcy e-podpis był wdrażany w kolejnych obszarach funkcjonowania Banku, co przełożyło się na ponad 290 879 dokumentów podpisanych bez użycia papieru we wszystkich obszarach organizacji. Na zamówienie BNP Paribas Bank Polska S.A. Autenti wydało 420 podpisów kwalifikowanych ze zdalną weryfikacją tożsamości oraz 80 podpisów w metodzie tradycyjnej.

Przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnej kierowaliśmy się myślą, że Autenti ma szansę stać się uniwersalną platformą do elektronicznego podpisywania dokumentów. Bardzo szybko okazało się, że dzięki platformie dużo prostsza stała się praca zdalna i oferowanie Klientom usług z zachowaniem zasad społecznego dystansu. Elektronicznie podpisywaliśmy m.in. dokumenty z posiedzeń Zarządu, umowy z naszymi kontrahentami, dokumenty produktowe z Klientami firmowymi czy wewnętrzne dokumenty ryzyka kredytowego. Obieg dokumentów stał się dużo szybszy i łatwiejszy, szczególnie w warunkach pracy zdalnej.

Od kwietnia 2020 r. z platformy mogą korzystać zarówno Klienci Banku, jak i pracownicy przesyłający dokumenty w ramach wewnętrznych procedur. E-podpis jest stosowany w procesie zdalnego otwierania konta przez Klientów indywidualnych oraz przy przyznawaniu kredytu ratalnego i karty kredytowej. Usprawnienie stosowane jest także w procesie zakładania konta w oddziałach Banku. Wówczas dokumenty nie są drukowane, lecz podpisywane elektronicznie przy użyciu smartfona. W maju 2020 r., dzięki podpisowi elektronicznemu BNP Paribas Bank Polska S.A. usprawnił proces zawierania umowy leasingu w salonach samochodowych. W tym samym miesiącu dostęp do e-podpisu uzyskali również przedsiębiorcy. Niedługo później technologia znalazła zastosowanie także w oddziałach. Klientom Banku wystarczy smartfon, by potwierdzać wpłaty i wypłaty gotówki. Mają też możliwość podpisywania umów bez użycia papieru. Takie rozwiązanie nie tylko wygodniejsze, ale również przyjazne dla środowiska. Dodatkowo zwalnia doradcę z kilku dodatkowych czynności, co pozwala mu na poświęcenie więcej czasu Klientowi. Z Autenti mogą też korzystać Klienci Centrów Wealth Management, MŚP i Korpo. Bank coraz szerzej stosuje e-podpis w działaniach wewnętrznych (tj. Biuro Obsługi Zarządu, Biuro Relacji Inwestorskich, Finance, Fundacja BNP Paribas, HR, Operacje, Windykacja, Ryzyko oraz Zakupy). Z wykorzystaniem krótkoterminowych podpisów kwalifikowanych wydawanych przez Autenti, zdalnie podpisywane są umowy B2B z kontraktorami.

W 2021 r. zamierzamy dalej rozwijać współpracę z Autenti i wdrażać rozwiązanie e-podpisu w kolejnych obszarach działalności.

ponad 

290 tys.

dokumentów podpisanych bez użycia papieru we wszystkich obszarach organizacji 

 

420

podpisów kwalifikowanych ze zdalną weryfikacją tożsamości wydanych przez Autenti na zlecenie Banku 

W 2020 r. BNP Paribas Bank Polska S.A. we współpracy z firmą audytorską KPMG przeprowadził analizę wpływu inicjatyw paperless na środowisko naturalne.

Jak wynika z Raportu, dzięki inicjatywom paperless, w 2020 r. udało się zaoszczędzić ok. 880 tys. kartek papieru (1,8 tys. ryz). Działania te przekładają się na uniknięcie wyemitowania 3,6 ton dwutlenku węgla. Odpowiada to objętości prawie 1 balonu lotniczego lub 22 tirów.

Od startu inicjatywy paperless dotyczącej digitalizacji dokumentacji klientowskiej, czyli od 2018 r., w BNP Paribas Bank Polska S.A. łącznie zaoszczędzono blisko 1,4 mln kartek papieru, co przekłada się na ok. 2,8 tys. ryz papieru A4. Oszacowano, że oszczędności papieru w latach 2018-2020 na tym poziomie pozwoliły uniknąć wygenerowania aż 5,7t CO2 oraz zużycia 155m3 wody. Pochłonięcie takiej ilości CO2 przez 1ha lasu „dorosłych” liściastych drzew zajęłoby prawie 11 miesięcy.

Zużycie wody

  • 303-3

W biurach wdrażamy rozwiązania zmniejszające wykorzystanie wody. Używane urządzenia hydrauliczne posiadają mechanizmy kilkakrotnie zmniejszające zużywanie zasobów wodnych, np. perlatory i czujniki ruchu. Używane sprzęty dają możliwość zastosowania ekologicznych programów zmywania.

  • W 2020 r. Grupa Kapitałowa BNP Paribas Bank Polska S.A. zużyła 59 754m³ wody.
  • W BNP Paribas Bank Polska S.A. zużyto 57 642 m³ wody.
  • Zaobserwowano istotny spadek zużycia wody w 2020 r. (o 21 468 m³ wody na poziomie Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska S.A.) wobec poprzedniego okresu raportowego, co wynika z przejścia pracowników w tryb pracy zdalnej, spowodowanej pandemią.

W 2020 r. nastąpiła zmiana (przesunięcie) w okresie raportowania danych dotyczących zużycia wody. BNP Paribas Bank Polska S.A. przyjął terminy raportowania zgodne ze stosowanymi przez globalną Grupę BNP Paribas. Dane obrazujące zużycie wody obejmują okres od 1 listopada 2019 r. do 31 października 2020 r.

  • 307-1

W 2020 r. na Bank oraz Grupę Kapitałową BNP Paribas Bank Polska S.A. nie zostały nałożone kary ani sankcje pozafinansowe za nieprzestrzeganie prawa oraz regulacji dotyczących ochrony środowiska.

Inicjatywy na rzecz elektromobilności

W ramach naszej odpowiedzialności za środowisko naturalne zmniejszamy emisje substancji szkodliwych do środowiska. W tym celu od kilku lat wprowadzamy do firmowej floty auta hybrydowe. Posiadamy również auta elektryczne, które są do dyspozycji naszych pracowników przemieszczających się po Warszawie.

W 2020 r. niemal podwoiliśmy liczbę posiadanych samochodów hybrydowych. Po finalizacji planu realizowanego w 2020 r. stanowią one ponad 70 proc. samochodów klasy B używanych przez oddziały detaliczne Banku. Stan floty na dzień 31.12.2020 r. to 1 450 samochodów. Obecnie nasza flota liczy 2 samochody w pełni elektryczne oraz 174 z napędem hybrydowym. Z uwagi na perspektywę włączania do floty samochodów elektrycznych lub hybryd plug-in, a także dla naszych Klientów, w 2020 r. wyposażyliśmy centrale w Warszawie (budynki Prime i Petrus) w sześć ładowarek elektrycznych umożliwiających jednoczesne ładowanie 16 samochodów. W planach jest zamontowanie kolejnych stacji w centralach w Krakowie i Rudzie Śląskiej.

W 2020 r. realizowaliśmy nową politykę w zakresie podróży służbowych. Jej celem jest zachęcenie pracowników do zmniejszenia ilości podróży służbowych, czego efektem będzie zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych. Pracownicy są zachęcani do:

  • korzystania z opcji internetowych spotkań zamiast organizowania podróży służbowych,
  • wyboru ekologicznych środków transportu, np. kolei,
  • współdzielenia samochodów służbowych,
  • niedrukowania biletów.
  • 302-1
  • 305-1
  • 305-2
  • 305-3

Podróże służbowe w BNP Paribas Bank Polska S.A. w 2020 r.

Rodzaj środka transportu Dystans [km] w 2019 r. Dystans [KM] w 2020 r.
Samochody służbowe 29 355 508 24 781 987
Samochody prywatne 1 067 098 1 430 481
Samolot 2 605 895 828 292
Pociąg 5 751 479 2 438 597

Usługa wprowadzona w 2018 r. dedykowana pracownikom wybranych oddziałów sieci sprzedaży, w których pełni rolę ekwiwalentu samochodu służbowego. Pozytywne doświadczenia usługi wynajęcia auta na godziny czy nawet minuty przy zachowaniu mobilności oraz bezpieczeństwa, przyniosło efekt w postaci rozszerzenia usługi na terenie kraju.

Dzięki programowi przyczyniamy się do zmniejszenia natężenia ruchu w godzinach szczytu komunikacyjnego – jeden samochód carsharingowy może zastąpić od 8 do 20 samochodów prywatnych. Dodatkowo, optymalne wymiary aut ułatwiają parkowanie w przestrzeni miejskiej, a najnowocześniejsze silniki pozwalają na dynamiczną jazdę przy zachowaniu niskiego spalania i emisji CO2. W 2020 r. pracownicy w ramach carsharingu przejechali łącznie ponad 116 tys. km.

Promocja rowerów jako ekologicznego środka transportu w codziennych dojazdach do pracy jest już stałym elementem promowania eko-transportu w Banku. W centralach pracownicy mają do dyspozycji strzeżone parkingi rowerowe i prysznice. Naszym pracownikom i Klientom zapewniliśmy także dostęp do stojaków rowerowych przed większością placówek. W Banku, w ramach oszczędzania zasobów i poszanowania środowiska naturalnego, promujemy także odpowiedzialne planowanie podróży służbowych, dostępność telekonferencji i wideokonferencji oraz ograniczanie wyjazdów szkoleniowych poprzez prowadzenie szkoleń e-learningowych.

Efektywność energetyczna i zarządzanie emisjami

Wspieramy działania na rzecz gospodarki niskoemisyjnej, ponieważ przynoszą one nie tylko wymierne efekty ekologiczne, lecz także dają nowe impulsy do rozwoju gospodarczego i są ważnym elementem naszej misji.

100% energii elektrycznej z odnawialnych źródeł

W 2020 r. podpisaliśmy umowę z firmą Respect Energy (dawniej TRMEW Obrót), na zakup energii na lata 2021-2022. Na podstawie umowy. 100 proc. energii elektrycznej kupowanej bezpośrednio przez Bank od 2021 r. będzie pochodzić z odnawialnych źródeł, w większości z elektrowni wodnych. Dzięki temu Bank znacząco przyczyni się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla do atmosfery, a także obniży emisję dwutlenku siarki, tlenków azotu i pyłów zawieszonych.

Respect Energy to jedyny w Polsce dostawca wyłącznie zielonej energii. Jest spółką z polskim kapitałem. Współpracuje z grupą ponad 400 zielonych wytwórców. Działa na 21 rynkach.

W 2020 r. Bank zakupił gwarancje pochodzenia energii ze źródeł odnawialnych, pokrywające 100 proc. energii zużytej przez Grupę Kapitałową BNP Paribas Bank Polska S.A.

Respect Energy to jedyny polski dostawca energii mający w ofercie prąd pochodzący wyłącznie z odnawialnych źródeł. Widzimy, że nasza filozofia biznesu coraz częściej spotyka się z entuzjastycznym przyjęciem Klientów. Chcą oni korzystać z czystej zielonej energii oraz przyczyniać się do poprawy stanu środowiska naturalnego i przeciwdziałać zmianom klimatycznym. Cieszymy się, że w 2020 r. do grona naszych Klientów dołączyła tak istotna instytucja finansowa jak BNP Paribas Bank Polska S.A.

Sebastian Jabłoński Prezes Zarządu Respect Energy S.A.

Instalacje fotowoltaiczne w lokalizacjach naszej działalności

W grudniu 2020 r. BNP Paribas Bank Polska S.A zakończył postępowanie ofertowe na wybór wykonawcy instalacji fotowoltaicznej w centrali zlokalizowanej Rudzie Śląskiej. Realizacja i zakończenie inwestycji zaplanowane jest na drugi kwartał 2021 r. Szacowana roczna produkcja energii określana jest na 83 MWh, co stanowi ok. 60-70 proc. zapotrzebowania energetycznego tej lokalizacji.

Dodatkowo, w 2021 r. zaplanowano analizę możliwości uruchomienia instalacji fotowoltaicznych w trzech do pięciu oddziałach BNP Paribas Bank Polska S.A.

Zużycie energii

  • 302-1
  • 302-4

2019 2020
Rodzaj Energii MWh GJ MWh GJ
Zakupiona energia cieplna, w tym: 53 547 37 170
ciepło z OZE (geotermia) 75 62
Zakupiona energia elektryczna, w tym: 27 295 98 262 22 651 81 543
energia elektryczna z OZE potwierdzona gwarancjami pochodzenia 16 620 59 832 22 651 81 543
Łącznie 151 809 118 713

2019 2020
Rodzaj energii MWh GJ MWh GJ
Zakupiona energia cieplna, w tym: 54 025 37 509
ciepło z OZE 75 62
Zakupiona energia elektryczna, w tym: 27 601 99 364 22 878 82 362
energia elektryczna z OZE potwierdzona gwarancjami pochodzenia 16 620 59 832 22 878 82 362
Łącznie 153 389 119 871

2019 2020
Rodzaj paliwa zużycie [GJ] zużycie [GJ]
Benzyna 1 462 147 litrów 48 904 1 257 185 litrów 42 048
Gaz ziemny 594 173 m3 21 759 482 130 m3 17 656
Olej napędowy 537 374 litry 19 410 468 399 litrów 16 919
Olej opałowy 24 383 litry 791 20 761 litrów 673
Łącznie 90 864 77 296

 

  • Zużycie paliw w Banku i Grupie Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska S.A. jest identyczne ponieważ działalność spółek zależnych jest prowadzona w obiektach należących do BNP Paribas Bank Polska S.A. (poza Spółką Campus Leszno Sp. z o.o.)
  • Zużycie benzyny i oleju napędowego dotyczy wyłącznie BNP Paribas Bank Polska S.A.
  • Zużycie paliw i energii monitorowane jest w wewnętrznych rejestrach Spółek Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska S.A.
  • Dane dla 2019 r. dotyczą pełnego roku kalendarzowego (01 stycznia 2019 r. – 31 grudnia 2019 r.).
  • W 2020 r. nastąpiła zmiana w okresie raportowania. BNP Paribas Bank Polska S.A. przyjął terminy raportowania zgodne ze stosowanymi przez Grupę BNP Paribas. Dane obrazujące zużycie energii i emisję obejmują okres 1 listopada 2019 r. do 31 października 2020 r.
  • Przesunięcie okresu raportowania o dwa pełne miesiące pozwala na porównywalność danych z 2019 r., zachowując 12 miesięczny okres raportowy.
  • Przeliczenia zużycia paliw na energię wyrażoną w GJ dokonano z wykorzystaniem wartości opałowych publikowanych w dokumencie KOBIZE Wartości opałowe (WO) i wskaźniki emisji CO2 (WE) w 2016 r. do raportowania w ramach Systemu Handlu Uprawnieniami do Emisji za 2019 r. i analogicznym dokumencie dotyczącym raportowania emisji za 2020 r.
  • Wyjaśnienia dotyczące korekt w zakresie danych dot. 2019: r. W Raporcie rocznym 2019 w pozycji dotyczącej zużycia energii cieplnej uwzględniono zakupione ciepło oraz ciepło generowane na skutek spalania gazu ziemnego i oleju opałowego. W niniejszym raporcie pozycje te zostały pokazane rozdzielnie. Poprzednio pokazano także pośrednie zużycie węgla do produkcji energii elektrycznej i ciepła zużywanych przez Grupę Kapitałową BNP Paribas Bank Polska S.A., natomiast obecnie jest raportowane tylko bezpośrednie zużycie paliw zgodnie z wymaganiami GRI. Zaktualizowano zużycie oleju napędowego o wartość dotyczącą oleju zużywanego na potrzebę awaryjnego generowania energii elektrycznej.

Emisje dwutlenku węgla

  • 103-1
  • 103-2
  • 103-3
  • TCFD Metrics and Targets Disclosure B

W związku z szybkim tempem postępującego globalnego ocieplenia Unia Europejska ustanowiła cel, jakim jest redukacja emisji gazów cieplarnianych o 60 proc. do 2030 r. w stosunku do 1990 r. oraz osiągniecie neutralności klimatycznej do 2050 r. W związku z tym na terenie UE wprowadzane są nowe regulacje, których celem jest nakłonienie przedsiębiorstw do mierzenia i raportowania interesariuszom (regulatorom, nadzorcom, Klientom i otoczeniu społecznemu) wpływu na klimat oraz do redukowania emisji gazów cieplarnianych.

W 2018 r. Parlament Europejski wydał raport proponujący zmiany do projektu rozporządzenia w sprawie zrównoważonych inwestycji (ang. sustainable investments). Raport proponuje, aby do dotychczas przyjętego zakresu informacji (określonego przez Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek) dodać informacje nt. emisji gazów cieplarnianych (ang. greenhouse gases, GHG) w trzech zakresach, tzw. scope 1, 2, 3 emissions.

Wyniki powinny być prezentowane w odniesieniu do klimatycznych celów Unii Europejskiej.

Ślad węglowy organizacji (ang. carbon footprint) obejmuje całkowitą sumę emisji gazów cieplarnianych wywołanych bezpośrednio lub pośrednio przez organizację.

(scope 1) obejmuje emisje bezpośrednie pochodzące ze spalania paliw w źródłach stacjonarnych bądź mobilnych będących własnością lub nadzorowanych przez organizację.

(scope 2) obejmuje pośrednie emisje powstałe w wyniku zużywania zakupionej lub dostarczonej z zewnętrznych źródeł energii elektrycznej, cieplnej lub chłodu.

(scope 3) zawiera inne emisje pośrednie, powstające w całym łańcuchu wartości danej organizacji.

Carbon Reduction 2020

W 2017 r. BNP Paribas Bank Polska S.A. przyłączył się do globalnego programu Grupy BNP Paribas Carbon Reduction 2020. Celem Grupy BNP Paribas była redukcja emisji CO2 w przeliczeniu na jednego pracownika o 25 proc. do 2020 r. w porównaniu z 2012 r. Dzięki zaangażowaniu i wspólnym działaniom stan neutralności emisyjnej w ujęciu globalnym Grupa BNP Paribas osiągnęła już w 2017 r.

Działania, realizowane przez BNP Paribas Bank Polska S.A. w zakresie redukcji emisji z działalności operacyjnej:

  • zakup energii ze źródeł odnawialnych oraz zakup certyfikatów gwarancji pochodzenia,
  • minimalizacja zużycia energii
  • sukcesywna wymiana aut wchodzących w skład floty Banku na posiadające napęd hybrydowy lub elektryczny,
  • ograniczanie podróży służbowych.

Więcej o naszych działaniach w zakresie ograniczania emisyjności w Zakresie 3 dotyczącej naszego portfela znajduje się w części Podejście do transformacji energetycznej.

  • 305-1
  • 305-2
  • 305-3
  • 305-5

W 2020 r. w procesie obliczania i wypracowania założeń do dalszego ograniczania emisji BNP Paribas Bank Polska S.A. wspierali eksperci Bureau Veritas w Polsce.

źródło emisji GHG wielkość emisji [tony CO2E]
2019
wielkość emisji [tony CO2E]
2020
2020 vs 2019 [%]
Zakres 1
Benzyna 3 389 2 914 -14,0
Gaz ziemny 1 206 979 -18,9
Olej napędowy 1 438 1 254 -12,8
Olej opałowy 61 52 -14,9
Zakres 2
Energia cieplna 5 160 3 581 -30,6
Energia elektryczna
market-based 7 730 0 -100
Zakres 3
Podróże służbowe
Pociąg 237 90 -61,9
Samochód prywatny 189 245 +29,7
Samolot 471 151 -68
Zakres 1+2+3
market-based 19 881 9 266 -53,4

 

Dodatkowo (w ramach Zakresu 3) emisje z papieru zużytego w 2020 r. przez Bank w urządzeniach drukujących w centralach i oddziałach wyniosły 138,4 tony CO2.

źródło emisji GHG wielkość emisji [tony CO2E]
2019
wielkość emisji [tony CO2E]
2020
2020 vs 2019 [%]
Zakres 1
Benzyna 3 389 2 914 -14,0
Gaz ziemny 1 206 979 -18,9
Olej napędowy 1 438 1 254 -12,8
Olej opałowy 61 52 -14,9
Zakres 2
Energia cieplna 5 206 3 614 -30,6
Energia elektryczna
market-based 7 952 0 -100
Zakres 3*
Podróże służbowe
Pociąg 237 90 -61,9
Samochód prywatny 189 245 +29,7
Samolot 471 151 -68
Zakres 1+2+3
market-based 20 149 9 299 -53,8
*Emisje pochodzące ze spalania benzyny i oleju napędowego przez flotę samochodową oraz emisje pochodzące z podróży służbowych dotyczą wyłącznie BNP Paribas Bank Polska S.A.

 

  • Zużycie paliw i energii monitorowane jest w wewnętrznych rejestrach Spółek Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska S.A.
  • Dane dotyczące zużycia energii produkcji własnej lub zakupionej w 2019 r. dotyczą pełnego roku kalendarzowego (01 stycznia 2019 r. – 31 grudnia 2019 r.).
  • W 2020 r. nastąpiła zmiana w okresie raportowania zużycia energii produkcji własnej lub zakupionej. BNP Paribas Bank Polska S.A. przyjął terminy raportowania zgodne ze stosowanymi przez Grupę BNP Paribas. Dane obrazujące zużycie energii i emisję obejmują okres 1 listopada 2019 r. do 31 października 2020 r.
  • Przeliczenia zużycia paliw na energię wyrażoną w GJ dokonano z wykorzystaniem wartości opałowych publikowanych w dokumencie KOBIZE Wartości opałowe (WO) i wskaźniki emisji CO2 (WE) w 2016 r. do raportowania w ramach Systemu Handlu Uprawnieniami do Emisji za 2019 r. i analogicznym dokumencie dotyczącym raportowania emisji za 2020 r.
  • Dane dotyczące podróży służbowych pochodzą z wewnętrznych rejestrów BNP Paribas Bank Polska S.A.
  • Dane dotyczące podróży służbowych w 2019 r. dotyczą okresu od 1 października 2018 r. do 30 września 2019 r.
  • W 2020 r. nastąpiła zmiana w okresie raportowania podróży służbowych. BNP Paribas Bank Polska S.A. przyjął terminy raportowania zgodne ze stosowanymi przez Grupę BNP Paribas. Dane dotyczące podróży służbowych dotyczą okresu od 1 października 2019 r. do 31 września 2020 r.
  • Obliczenia wielkości emisji zostały przygotowane zgodnie ze standardami: The Greenhouse Gas Protocol A Corporate Accounting and Reporting Standard Revised Edition, GHG Protocol Scope 2 Guidance oraz Corporate Value Chain (Scope 3) Accounting and Reporting Standard.
  • Gazy cieplarniane zidentyfikowane i uwzględnione w obliczeniach to CO2, CH4 oraz N2O, które zostały wyrażone jako ekwiwalent CO2. Nie zidentyfikowano biogenicznych emisji CO2.
  • Punktem odniesienia dla celów redukcyjnych jest wielkość emisji w 2019 r., który jest pierwszym rokiem, dla którego zastosowano nowe podejście do obliczania emisji GHG.
  • Źródłami wskaźników emisji były publikacje Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami, Urzędu Regulacji Energetyki oraz baza danych DEFRA (Departament Środowiska, Żywności i Spraw Wiejskich w Rządzie Wielkiej Brytanii).
  • Jako kryterium konsolidacji wielkości emisji dla Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska S.A. przyjęto kryterium kontroli finansowej, co oznacza, że 100 proc. emisji spółek przypisano Grupie (z wyłączeniem emisji ze spalania paliw przez flotę oraz podróży służbowych w spółkach zależnych).
  • Wielkość emisji z wytwarzania zużywanej energii elektrycznej obliczono wg metody market-based. W przypadku miksu energii zastosowano wskaźnik średni dla Polski ze względu na brak znajomości poszczególnych dostawców energii w lokalizacjach, a dla energii ze źródeł odnawialnych potwierdzonej gwarancjami pochodzenia przyjęto wskaźnik 0 kg CO2e/kWh.
  • W Raporcie rocznym 2019 przedstawiono emisje w zakresie 2, a w tegorocznej publikacji także w zakresie 1 oraz emisję związaną z realizacją podróży służbowych (zakres 3).
  • Różnice w wielkości emisji w zakresie 2 w stosunku do poprzedniego raportu wynikają z ujednolicenia źródeł wskaźników emisji.
  • W niniejszym raporcie emisje za 2019 r. zostały zrekalkulowane.
  • 100 proc. zużytej energii z OZE: zakup energii z odnawialnych źródeł, dla energii bezpośrednio zakupywanej przez BNP Paribas Bank Polska S.A. (w ramach umowy z Respect Energy na lata 2021-2022) oraz zakup gwarancji pochodzenia energii z odnawialnych źródeł energii, dla energii niezakupywanej bezpośrednio przez Bank
  • Korespondencja masowa wysyłana do Klientów na papierze w 100 proc. Pochodzącym z recyklingu z certyfikatami FSC, Eco Label i Blue Angel
  • Instalacja paneli fotowoltaicznych w Centrum Operacyjnym w Rudzie Śląskiej
  • Powiększenie bankowych „Pasiek pod gwiazdami” w Warszawie i Rudzie Śląskiej oraz stworzenie nowej pasieki w Krakowie
  • Sukcesywne ograniczanie emisji gazów cieplarnianych poprzez wdrażanie nowych inicjatyw i eko-usprawnień w różnych obszarach Banku

Inicjatywy na rzecz bioróżnorodności

Pasieki pod gwiazdami

Ważnym elementem działań na rzecz środowiska naturalnego jest dla BNP Paribas Bank Polska S.A. troska o zachowanie różnorodności biologicznej, w tym o jakże ważne pszczoły. Szacuje się, że ok ¾ naszego pożywienia jest uzależnione od pszczół i innych owadów zapylających. Niestety, na skutek działalności człowieka ubywa terenów, na których mogą żyć te pożyteczne zwierzęta, przez co spada ich liczebność.

Naszym wkładem w zrównoważone ekosystemy miejskie jest stale rozwijana sieć „Pasiek pod gwiazdami”. Od czerwca 2017 r. na dachu biurowca centrali Banku przy ul. Kasprzaka 10/16 w Warszawie w trzech ulach mieszkały pszczoły miodne. W 2020 r. pasieka została przeniesiona na teren nowej siedziby Banku przy ul. Kasprzaka 2. W 2019 r. w Rudzie Śląskiej powstała pasieka składająca się z sześciu uli. Pszczele rodziny zamieszkały też na tarasie biurowca Arval Service Lease Polska (członka Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska S.A.) oraz BNP Paribas Securitas Services (Spółki z Grupy BNP Paribas w Polsce).

Obecnie bankowe pasieki zamieszkuje prawie 500 tys. pszczół, które tylko w 2020 r. wyprodukowały 230 kg miodu.

Dzięki decyzjom podjętym w 2020 r. wiosną 2021 r. powstanie kolejna bankowa „Pasieka pod gwiazdami” w Krakowie, zaś pasieki w Warszawie i Rudzie Śląskiej zostaną powiększone. Dodatkowo, w Rudzie Śląskiej powstanie domek do apiinhalacji, który będzie służył pracownikom i lokalnej społeczności.

Aby wzmocnić działania na rzecz pszczół, w 2020 r. Bank rozpoczął współpracę z Fundacją Pszczoła, do której priorytetów należy propagowanie wiedzy z zakresu pszczelarstwa oraz ochrona dzikich zapylaczy.

Bioróżnorodność i troska o życie pszczół jest bardzo ważna dla BNP Paribas Bank Polska S.A. Jako Bank Zielonych Zmian troszczy się o przetrwanie tego gatunku, dzięki któremu możliwe jest życie na Ziemi. Obecnie sytuacja pszczół jest trudna. Dziesiątkują je choroby, schemizowane rolnictwo, a nawet zmiany klimatu. Aby ratować te niezwykle pożyteczne owady powstała w Pile Pasieka Edukacyjna i Ogród Społeczny, w którym pokazujemy dobre rozwiązania ekologiczne, które w prosty sposób można wdrożyć w życie w swoim domu i ogrodzie. Chcemy pokazać jak ważne są indywidualne, codzienne wybory każdego z nas, bo to daje skalę i siłę oddziaływania. Dzięki współpracy i wsparciu Banku zbudowaliśmy tam dodatkowo domek do apiinhalacji, która poprawia kondycję dróg oddechowych, wzmacnia odporność i niweluje skutki stresu. To nazywam harmonijnym współgraniem z środowiskiem naturalnym, szanujemy je i wzmacniamy a w zamian otrzymujemy to samo, przecież jesteśmy jego integralną częścią.

Bożena Wola Prezes Zarządu Fundacji Pszczoła

Ponadto wspieramy konkurs Pszczelarz Roku, mający na celu upowszechnianie wiedzy o pszczelarstwie i jego znaczeniu dla różnorodności biologicznej. Dzięki tej inicjatywie możemy upowszechniać dobre praktyki z zakresu ochrony środowiska oraz edukacji ekologicznej.

 

500 tys.

pszczół w bankowej „Pasiece pod gwiazdami” 

 

230 kg

miodu wyprodukowanego w 2020 r. 

 

710 kg

miodu wyprodukowały pszczoły z „Pasieki pod gwiazdami” od 2018 r. 

Wspieranie zalesienia

Jako Bank Zielonych Zmian, BNP Paribas Bank Polska S.A. podejmuje liczne działania na rzecz klimatu, niejednokrotnie łącząc ofertę produktów z popularyzacją ekologicznych postaw i inicjatywami na rzecz środowiska naturalnego. 2020 r. był wyjątkowo „zielony”. Dzięki zaangażowaniu swoich Klientów i partnerów, Bank posadził łącznie ponad 60 tys. drzew – od gatunków rodzimych po drzewa tlenowe o wyjątkowych zdolnościach produkcji tlenu.

BNP Paribas Bank Polska S.A. zachęcał Klientów do wspólnego stworzenia „Wielkich ogrodów tlenowych”. Za każde otwarte konto lub udzielony kredyt gotówkowy zobowiązał się posadzić drzewo Oxytree, które pochłania prawie 10 razy więcej CO niż najpopularniejsze rodzime gatunki drzew liściastych. Pandemia przeszkodziła w zasadzeniu w tym roku wszystkich 50 tys. drzew zadeklarowanych przez Bank, ale powstały już pierwsze plantacje. Od czerwca 2020 r. 21 tys. drzew tlenowych rośnie w kontrolowanych plantacjach w Sarbii i Radomiecku w województwie lubuskim. Są już przygotowane także kolejne miejsca do stworzenia przyszłorocznych plantacji.

W połowie XX wieku lasy zajmowały nieco ponad jedną piątą obszaru Polski, a dziś – już niewiele mniej niż jedną trzecią. Choć obszary leśne w naszym kraju powiększają się, potrzebne jest odnawianie terenów, które np. ucierpiały na skutek nawałnic. W 2017 r., po gwałtownych burzach, zniszczonych zostało kilkadziesiąt tysięcy hektarów lasów, m.in. ponad 2,2 tys. ha lasu w Nadleśnictwie Runowo na terenie województwa kujawsko-pomorskiego. BNP Paribas Bank Polska S.A. zaangażował się w inicjatywę w ramach udziału w Aukcji Jednostek Dwutlenku Węgla. Środki za zakupione JDW pozwoliły na odnowienie ok. 5 ha lasu w okolicach Bydgoszczy (leśnictwo Drzewianowo). W listopadzie i grudniu 2020 r. posadzono tam ok. 25 tys. głównie drzew liściastych, np. dęby, buki, lipy, klony jawory i inne.

BNP Paribas Bank Polska S.A. wziął również udział w kampanii Reforest Action. Jej celem było zasadzenie 1 drzewa za każde 1 tys. EUR zainwestowane w ramach społecznie odpowiedzialnych inwestycji. Były one związane z emisją certyfikatów strukturyzowanych: Spółki Przyjazne Środowisku, Spółki Przyjazne Środowisku II, Inwestycja w Klimat, Inwestycja w Klimat II. Dzięki Klientom Banku, w październiku ponad 14 tys. drzew różnych gatunków zostało posadzonych w Lipuszu w województwie pomorskim, gdzie lasy zostały zniszczone przez burzę w 2017 r.

Więcej informacji na tej stronie.

W 2020 r. za pośrednictwem Fundacji BNP Paribas przekazaliśmy 20 tys. zł na rzecz ratowania Biebrzańskiego Parku Narodowego, który od lat trawiony jest pożarami. Spłonęły już tysiące hektarów siedlisk zagrożonych gatunków. Dla BNP Paribas Bank Polska S.A. troska o środowisko naturalne to kluczowe zobowiązanie i podstawa odpowiedzialnego funkcjonowania. Zaangażowanie w przeciwdziałanie katastrofie przyrodniczej i wsparcie płonącego Biebrzańskiego Parku Narodowego to dla BNP Paribas Bank Polska S.A. naturalny odruch. Bank do zaangażowania zachęca wszystkich, którym los naszej planety nie jest obojętny.

Więcej informacji na tej stronie.

 

60 tys.

drzew posadzonych dzięki zaangażowaniu BNP Paribas Bank Polska S.A. 

 

20 tys. złotych

złotych przekazanych na rzecz ratowania Biebrzańskiego Parku Narodowego 

Wyniki wyszukiwania