W 2020 r. wraz z dwoma innymi bankami oraz funduszami VC BNP Paribas Bank Polska S.A. ogłosił inwestycję w polski fintech Autenti oferujący platformę do elektronicznego podpisywania umów i cyfrowego obiegu dokumentów. Według prognoz w 2023 r. globalny rynek podpisów elektronicznych będzie wart 5,5 mld dolarów. Wspólna inwestycja trzech banków, które reprezentują ok. 30 proc. aktywów polskiego sektora bankowego, to kolejny dowód na to, że partnerstwo polskiego sektora bankowego jest możliwe i może przyczyniać się do rozwoju kluczowych rozwiązań, korzystnych dla gospodarki, środowiska i Klientów.
Autenti to polska firma, która rozpoczęła swoją działalność w 2014 r. Oferuje rozwiązania umożliwiające podpisywanie dowolnych dokumentów online, na każdym urządzeniu z dostępem do Internetu. Szybko, wygodnie, bezpiecznie i w zgodzie z przepisami prawa. Od swojego rynkowego debiutu spółka pozyskała ponad 1200 Klientów biznesowych, a także wysłała dokumenty do e-podpisu do ponad miliona już Polaków.
W ciągu dwunastu miesięcy e-podpis był wdrażany w kolejnych obszarach funkcjonowania Banku, co przełożyło się na ponad 290 879 dokumentów podpisanych bez użycia papieru we wszystkich obszarach organizacji. Na zamówienie BNP Paribas Bank Polska S.A. Autenti wydało 420 podpisów kwalifikowanych ze zdalną weryfikacją tożsamości oraz 80 podpisów w metodzie tradycyjnej.
Przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnej kierowaliśmy się myślą, że Autenti ma szansę stać się uniwersalną platformą do elektronicznego podpisywania dokumentów. Bardzo szybko okazało się, że dzięki platformie dużo prostsza stała się praca zdalna i oferowanie Klientom usług z zachowaniem zasad społecznego dystansu. Elektronicznie podpisywaliśmy m.in. dokumenty z posiedzeń Zarządu, umowy z naszymi kontrahentami, dokumenty produktowe z Klientami firmowymi czy wewnętrzne dokumenty ryzyka kredytowego. Obieg dokumentów stał się dużo szybszy i łatwiejszy, szczególnie w warunkach pracy zdalnej.
Od kwietnia 2020 r. z platformy mogą korzystać zarówno Klienci Banku, jak i pracownicy przesyłający dokumenty w ramach wewnętrznych procedur. E-podpis jest stosowany w procesie zdalnego otwierania konta przez Klientów indywidualnych oraz przy przyznawaniu kredytu ratalnego i karty kredytowej. Usprawnienie stosowane jest także w procesie zakładania konta w oddziałach Banku. Wówczas dokumenty nie są drukowane, lecz podpisywane elektronicznie przy użyciu smartfona. W maju 2020 r., dzięki podpisowi elektronicznemu BNP Paribas Bank Polska S.A. usprawnił proces zawierania umowy leasingu w salonach samochodowych. W tym samym miesiącu dostęp do e-podpisu uzyskali również przedsiębiorcy. Niedługo później technologia znalazła zastosowanie także w oddziałach. Klientom Banku wystarczy smartfon, by potwierdzać wpłaty i wypłaty gotówki. Mają też możliwość podpisywania umów bez użycia papieru. Takie rozwiązanie nie tylko wygodniejsze, ale również przyjazne dla środowiska. Dodatkowo zwalnia doradcę z kilku dodatkowych czynności, co pozwala mu na poświęcenie więcej czasu Klientowi. Z Autenti mogą też korzystać Klienci Centrów Wealth Management, MŚP i Korpo. Bank coraz szerzej stosuje e-podpis w działaniach wewnętrznych (tj. Biuro Obsługi Zarządu, Biuro Relacji Inwestorskich, Finance, Fundacja BNP Paribas, HR, Operacje, Windykacja, Ryzyko oraz Zakupy). Z wykorzystaniem krótkoterminowych podpisów kwalifikowanych wydawanych przez Autenti, zdalnie podpisywane są umowy B2B z kontraktorami.
W 2021 r. zamierzamy dalej rozwijać współpracę z Autenti i wdrażać rozwiązanie e-podpisu w kolejnych obszarach działalności.