ZAŁOŻENIA STRATEGICZNE
koncentracja zasobów (ludzi, IT i kapitału) na najbardziej rentownych produktach i segmentach w celu zwiększenia akwizycji, sprzedaży oraz w rezultacie wyników finansowych
Od początku marca 2020 r. wydarzenia w kraju i na świecie zostały zdominowane przez pandemię COVID-19. Cała gospodarka została postawiona przed zupełnie nową rzeczywistością, gdzie bezdyskusyjnym priorytetem stało się zdrowie i bezpieczeństwo.
Dla wielu branż, w tym sektora bankowego, oznaczało to przedefiniowanie modeli biznesowych i procesów, tak aby móc nadal funkcjonować w świecie ograniczonego kontaktu bezpośredniego między ludźmi. Pomimo tego bezprecedensowego wyzwania Bank zdołał zachować pełną sprawność operacyjną. Utrzymana została stabilność i płynność finansowa. Klientom została zapewniona pełna obsługa sprzedażowa i serwisowa, a pracownicy zostali wyposażeni we wszystkie dostępne środki bezpieczeństwa.
Solidne fundamenty do przyszłego rozwoju uwidoczniły się w relatywnie wysokiej odporności Banku na tle sektora. Pomimo trzykrotnego cięcia stóp procentowych NBP mającego negatywny wpływ na wynik odsetkowy Bank utrzymał zdolność generowania dochodów i mógł koncentrować się na dalszym wdrażaniu usprawnień dla Klientów. Dużo uwagi Bank poświęcił wdrażaniu nowych rozwiązań wspierających cyfrową sprzedaż i obsługę, rozbudowaniu strategicznych partnerstw w segmencie detalicznym oraz realizacji znaczących transakcji kredytowych w segmencie korporacyjnym. Pandemia miała znaczący wpływ na aktywność biznesową Klientów Banku, co było widoczne w niższym popycie na kredyt ze strony przedsiębiorstw czy niższej sprzedaży kredytów konsumpcyjnych. Z drugiej strony Bank osiągnął rekordową sprzedaż kredytów hipotecznych oraz utrzymał zbliżony do 2019 r. poziom sprzedaży kont osobistych. Równocześnie Bank nadal aktywnie promował rozwiązania ekologiczne dla swoich Klientów, samemu pracując nad zmniejszeniem swojego śladu węglowego.
Mijający rok udowodnił, że strategia Fast Forward czyli: inteligentny i odpowiedzialny wzrost, poprawa efektywności i jakości oraz koncentracja na ludziach – wspierane przez digitalizację, jest nadal aktualna w nowej rzeczywistości. Tym samym Bank planuje kontynuację jej realizacji w ostatnim roku jej horyzontu.
koncentracja zasobów (ludzi, IT i kapitału) na najbardziej rentownych produktach i segmentach w celu zwiększenia akwizycji, sprzedaży oraz w rezultacie wyników finansowych
prostsza oferta produktowa, szczególnie w obszarze Bankowości Detalicznej oraz uproszczona i interaktywna komunikacja z Klientami, uproszczone procesy oraz koncentracja na obsłudze Klienta, optymalizacja tradycyjnych kanałów dystrybucji i migracja Klientów do kanałów cyfrowych, uproszczenie organizacji w celu zwiększenia jej efektywności
znacząca poprawa poziomu jakości obsługi Klienta oraz jego satysfakcji poprzez zmianę organizacji i usprawnienie procesów obsługi oraz koncentrację na relacji z Klientem, uznawanie i docenianie lojalności obecnych Klientów oraz zmianę znaczenia i podejścia do pomiaru satysfakcji Klienta
wzrost zaangażowania pracowników dzięki udziałowi w interesujących projektach i zwiększonemu poziomowi współpracy, ożywienie kultury organizacyjnej poprzez nagradzanie za wyniki, koncentrację na talentach, przyciąganie najlepszych na rynku oraz dbałość o najlepszych pracowników
budowa przewagi konkurencyjnej w oparciu o technologie: digitalizacja w celu optymalizacji kosztowej poprzez automatyzację operacji, digitalizacja umożliwiająca wzrost przy wykorzystaniu kompleksowej, wielokanałowej sprzedaży i modelu obsługi oraz digitalizacja wspierająca identyfikację potrzeb Klienta poprzez wykorzystanie CRM i analityki danych w celu poprawy dopasowania oferty oraz spersonalizowanie komunikacji z Klientem za pomocą spójnych platform online i mobile
MIARA | CEL STRATEGICZNY | WYKONANIE 2020 | KOMENTARZ |
---|---|---|---|
tempo wzrostu wyniku z działalności bankowej | szybsze niż rynek | +3,4% r/r |
|
ROE | >10% | 6,3% |
|
C/I | ok. 50% | 53,3% |
|