STRATEGIA
GObeyond
Maria Gawlikowska
Ekspertka ds. Projektów Społecznych
Głównym celem strategii GObeyond na lata 2022-2025, jest dalszy dynamiczny rozwój Banku, który będzie instytucją działającą efektywnie, z zaangażowanymi pracownikami i zadowolonymi Klientami, będąc jednocześnie liderem w obszarze zrównoważonego rozwoju.
Cele na rok 2025
Wskaźnik zwrotu na kapitale (ROE)
~12%Wskaźnik kosztów do dochodów (C/I)
max. 48%Udział zrównoważonego finansowania
10%Realizacja celów finansowych
-
Wskaźnik zwrotu na kapitale (ROE)
-
3,9 %
Wykonanie 2022
-
~ 12 %
Cel strategiczny 2025
-
-
Wskaźnik kosztów do dochodów (C/I)
-
56,8 %
Wykonanie 2022
-
max. 48 %
Cel strategiczny 2025
-
-
Udział zrównoważonego finansowania
-
7,1 %
Wykonanie 2022
-
10 %
Cel strategiczny 2025
-
Realizacja celów finansowych |
Wykonanie 2022 |
Cel strategiczny 2025 |
---|---|---|
Wskaźnik zwrotu na kapitale (ROE) | 3,9% | ~12% |
Wskaźnik kosztów do dochodów (C/I) | 56,8% | max.48% |
Udział zrównoważonego finansowania | 7,1% | 10% |
Filary strategii GObeyond
Filar UP
Naszym celem jest zwiększanie liczby obsługiwanych Klientów, wzmacnianie pozycji rynkowej i wzrost przychodów.
Filar POSITIVE
Chcemy być liderem zrównoważonych finansów, rozwijając ofertę dedykowanych produktów i usług dla wszystkich linii biznesowych. Konsekwentnie dążymy do własnej neutralności klimatycznej oraz wspieramy w tym samym swoich Klientów. W relacji z Klientami dominować będzie odpowiedzialność, dostępność, transparentność i etyka. Działania na rzecz lokalnych społeczności oraz zaangażowanie w edukację i debatę publiczną, będą wspierać budowę naszej marki.
Filar STRONGER
Poprawiamy wewnętrzne procesy i zmieniamy obszar IT, wykorzystując najnowocześniejsze technologie. Przyspieszamy tempo wdrażania nowych rozwiązań. Naszym celem jest szybka i efektywna kosztowo skalowalność, jako podstawa nowoczesnego cyfrowego Banku. Wspieramy rozwoju biznesu poprzez zaawansowane narzędzia analityczne. Utrzymujemy bezpieczną i optymalną pozycję kapitałową i płynnościową.
Filar TOGETHER
Nowa kultura organizacyjna wspiera rozwój pracowników, ich aktywność i kreatywność, a także zachęca do odważnych decyzji. Zaangażowany i zadowolony pracownik to gwarancja wysokiej satysfakcji Klienta. Rozpoczęliśmy funkcjonowanie w modelu pracy Agile@Scale, który zapewnia równowagę pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym oraz dba o zdrowie psychiczne pracowników. Wspieramy rozwój kobiet oraz promujemy różnorodność.
Kluczowe osiągnięcia w realizacji strategii GObeyond
Oferta wysokiej jakości produktów i usług bankowych oraz pozabankowych kluczem do wzrostu bazy Klientów w omnikanałowym świecie. Kreowanie doskonałego doświadczenia Klienta poprzez projektowanie dla niego spersonalizowanych ścieżek.
Realizacja w 2022 roku
-
Wprowadzenie kredytów ze stałym oprocentowaniem: dla mikrofirm (kredyt gotówkowy) oraz rolników (kredyt obrotowy)
-
Pierwszy w Polsce kredyt hipoteczny z 10-letnią stałą stopą procentową
-
Finansowanie młodych firm technologicznych („scale-upów”) kredytem od 500 tys. zł do 2 mln zł
-
Mikrofaktoring we współpracy z firmą Fandla
-
Niezwłoczne (4 dni od wybuchu wojny) dostosowanie oferty i procesu otwarcia rachunku do potrzeb Ukraińców
-
GOdealer – nowa aplikacja mobilna do wymiany walut. Szybkie zawieranie transakcji walutowych
w telefonie dla wszystkich Klientów – od osób indywidualnych po największe przedsiębiorstwa -
Pierwsze miejsce w kategorii Bankowość Tradycyjna w rankingu Przyjazny Bank Newsweeka
-
Drugie miejsce w rankingu Bank Przyjazny Firmie magazynu Forbes
Strategiczne zobowiązania i ich realizacja
Wskaźnik |
Wykonanie 2022 |
Cel strategiczny 2025 |
---|---|---|
NPS – bankowość detaliczna i Personal Finance |
7. miejsce (badanie grupowe) |
TOP 3 |
% kluczowych procesów dla Klienta indywidualnego dostępnych w kanałach zdalnych |
66% |
90% |
Liczba aktywnych Klientów (Klienci indywidualni i firmy mikro) |
4,0 mln |
4,5 mln |
Sprzedaż przez kanały cyfrowe (Klienci indywidualni) |
25,5% |
>50% |
Udziały rynkowe w nowej sprzedaży (rachunki ROR, kredyty gotówkowe, kredyty hipoteczne) |
|
7% |
Liczba aktywnych firm mikro |
272 tys. |
340 tys. |
Liczba firm mikro aktywnych w kanałach cyfrowych |
165 tys. |
230 tys. |
Utrzymanie pozycji lidera w segmencie rolników (udział w rynku kredytów) |
26,4% |
>25% |
Wzrost liczby aktywnych przetwórców żywności [vs 2021] |
+17% |
+30% |
Wzrost liczby aktywnych Klientów (bankowość korporacyjna i MŚP) [vs 2021] |
+5% |
>18% |
Wzrost liczby aktywnych Klientów międzynarodowych [vs 2021] |
+9% |
>22% |
Liczba Klientów aktywnych w kanałach cyfrowych (bankowość korporacyjna i MŚP) |
30,1 tys. (GOonline Biznes) |
37 tys. |
Wzrost wolumenów kredytowych (bankowość korporacyjna i MŚP 2025-2021) |
+11% |
+6% średniorocznie |
Odpowiedzialny i zaufany partner finansowy wspierający pozytywny i zrównoważony rozwój Klientów, biznesu i społeczeństwa. Przewodnik dla Klientów w świecie cyfrowej i zrównoważonej transformacji.
Realizacja w 2022 roku
-
3 znaczące transakcje typu Sustainability-Linked Loan, czyli finansowania celów ogólnych, powiązane z poprawą wskaźników w zakresie zrównoważonego rozwoju (ESG)
-
ESG Rating-Linked Loan – nowy typ finansowania powiązany z poprawą wyniku ratingu ESG i nawiązanie partnerstwa z agencją ratingową EcoVadis
-
Nowe umowy na wsparcie projektów w dziedzinie efektywności energetycznej we współpracy z EBI
-
Najlepszy wynik ratingu ESG wśród polskich banków, przeprowadzony przez Sustainalytics
-
Wzmacnianie zaangażowania pracowników: uruchomienie platformy online do zarządzania wolontariatem pracowniczym
-
103 Centra Klienta certyfikowane jako „Obiekt bez barier”
Strategiczne zobowiązania i ich realizacja
Wskaźnik |
Wykonanie 2022 |
Cel strategiczny 2025 |
---|---|---|
Udział zrównoważonego finansowania [vs 2021: 4,5%] |
7,1% |
10% |
Łączna wartość emisji zielonych i zrównoważonych obligacji Klientów Banku [vs 2021: 0] |
0 |
1 400 mln zł |
Udział zrównoważonych aktywów w zarządzaniu [vs 2021: 5%] |
19% |
30% |
Zaangażowanie społeczne pracowników (średnia roczna na pracownika) |
3 godziny 51 minut |
4 godziny |
Centra Klienta z certyfikatem „Obiekt bez barier” [vs 2021: 18%] |
25% |
50% |
Redukcja emisji CO2 z działalności operacyjnej [vs 2019] |
43% |
55% |
Globalna siła Grupy BNP Paribas oraz dynamiczny rozwój technologiczny w połączeniu z optymalizacją procesów E2E podstawą organicznego wzrostu oraz wysokiej satysfakcji Klienta.
Realizacja w 2022 roku
-
Optymalizacja procesu reklamacyjnego. Spadek liczby reklamacji o 11% r/r oraz pozytywne oceny procesu przez Klientów
-
Nowoczesne sposoby obsługi Klientów (wprowadzenie voicebota na infolinii Banku, rosnące wykorzystanie chatbota w GOonline)
-
BLIK – dalszy rozwój funkcjonalności (spłata raty i karty kredytowej, przelew na telefon)
-
Agregator rachunków z innych banków (otwarta bankowość)
-
Ochrona Klientów przed wyłudzeniami: pierwsza w Polsce weryfikacja tożsamości pracownika Banku i Klienta w trakcie rozmowy telefonicznej, z wykorzystaniem powiadomień push w aplikacji mobilnej. Wdrożenie analizy behawioralnej w GOonline
-
Udogodnienia dla mikroprzedsiębiorców: nowoczesny system GOksięgowość, terminal płatniczy w telefonie (SoftPOS), całkowicie zdalne otwieranie rachunku firmowego z wykorzystaniem biometrii i podpisu elektronicznego
-
Digital Fraud Innovation Lab: współpraca z firmami zewnętrznymi w celu skuteczniejszej walki z cyberzagrożeniami
Strategiczne zobowiązania i ich realizacja
Wskaźnik |
Wykonanie 2022 |
Cel strategiczny 2025 |
---|---|---|
Łączne inwestycje w technologię do 2025 r. |
350 mln zł |
1,5 mld zł |
Optymalizacja wszystkich kluczowych procesów end-to-end |
19 procesów |
38 procesów |
Wzrost efektywności operacji [vs 2021] |
+23% |
>10% rocznie |
Liczba przypadków użycia wykorzystujących sztuczną inteligencję lub zaawansowaną analitykę danych |
58 |
>200 |
People first: stawiamy na ludzi. Zaangażowany i zadowolony pracownik gwarantuje wysoki poziom satysfakcji Klienta. Agile@Scale i nowa kultura organizacyjna fundamentem dla różnorodnego i inkluzywnego środowiska pracy, bazującego na zaufaniu, odwadze i kreatywności.
Realizacja w 2022 roku
-
Poprawa satysfakcji pracowników mierzona wskaźnikiem eNPS o 27 punktów w ciągu jednego roku
-
Zaangażowanie Banku i pracowników w inicjatywy wspomagające osoby uchodźcze (ponad 1,4 tys. pracowników zaangażowanych w wolontariat dla Ukrainy)
-
Budowa kompetencji przyszłości: szkolenia „UniversITy” z obszaru Nowych Technologii i Cyberbezpieczeństwa
-
Wspieranie sieci pracowniczych: „Kobiety zmieniające BNP Paribas”, „BNP Paribas Pride Poland”, „Tato, masz to jak w banku”, „Wiek Agawy” – sieć stworzona przez pracowniczki i pracowników 50+
Strategiczne zobowiązania i ich realizacja
Wskaźnik |
Wykonanie 2022 |
Cel strategiczny 2025 |
---|---|---|
Udział kobiet w Zarządzie Banku [vs 2021: 22%] |
22% |
30% |
Zmniejszenie luki płacowej między kobietami a mężczyznami [vs 2021: 7,3%] |
6,5% |
<4,0% |
eNPS – wskaźnik Net Promoter Score pracowników [vs 2021: -9] |
18 |
20 |
Osoby pracujące w ramach Agile@Scale |
~1 400 |
>1 300 |