STRATEGIA
GObeyond

Bank Dobrych Decyzji

Głównym celem strategii GObeyond na lata 2022-2025, jest dalszy dynamiczny rozwój Banku, który będzie instytucją działającą efektywnie, z zaangażowanymi pracownikami i zadowolonymi Klientami, będąc jednocześnie liderem w obszarze zrównoważonego rozwoju.

Cele na rok 2025

Wskaźnik zwrotu
na kapitale (ROE)

~12%

Wskaźnik kosztów
do dochodów (C/I)

max. 48%

Udział zrównoważonego
finansowania

10%

Realizacja celów finansowych

  • Wskaźnik zwrotu na kapitale (ROE)

    • 16,9 %

      Wykonanie 2024

    • ~ 12 %

      Cel strategiczny 2025

  • Wskaźnik kosztów do dochodów (C/I)

    • 43,2 %

      Wykonanie 2024

    • max. 48 %

      Cel strategiczny 2025

  • Udział zrównoważonego finansowania

    • 11,6 %

      Wykonanie 2024

    • 10 %

      Cel strategiczny 2025

Realizacja celów finansowych
Wykonanie 2024

Cel strategiczny 2025
Wskaźnik zwrotu na kapitale (ROE) 16,9% ~12%
Wskaźnik kosztów do dochodów (C/I) 43,2% max.48%
Udział zrównoważonego finansowania 11,6% 10%

Filary strategii GObeyond

Filar UP

Naszym celem jest zwiększanie liczby obsługiwanych Klientów, wzmacnianie pozycji rynkowej i wzrost przychodów.

Filar POSITIVE

Chcemy być liderem zrównoważonych finansów, rozwijając ofertę dedykowanych produktów i usług dla wszystkich linii biznesowych. Konsekwentnie dążymy do własnej neutralności klimatycznej oraz wspieramy w tym samym swoich Klientów. W relacji z Klientami dominować będzie odpowiedzialność, dostępność, transparentność i etyka. Działania na rzecz lokalnych społeczności oraz zaangażowanie w edukację i debatę publiczną, będą wspierać budowę naszej marki.

Filar STRONGER

Poprawiamy wewnętrzne procesy i zmieniamy obszar IT, wykorzystując najnowocześniejsze technologie. Przyspieszamy tempo wdrażania nowych rozwiązań. Naszym celem jest szybka i efektywna kosztowo skalowalność, jako podstawa nowoczesnego cyfrowego Banku. Wspieramy rozwoju biznesu poprzez zaawansowane narzędzia analityczne. Utrzymujemy bezpieczną i optymalną pozycję kapitałową i płynnościową.

Filar TOGETHER

Nowa kultura organizacyjna, wspiera rozwój pracowników, ich aktywność i kreatywność, a także zachęca do odważnych decyzji. Zaangażowany i zadowolony pracownik to gwarancja wysokiej satysfakcji Klienta. Rozpoczęliśmy funkcjonowanie w modelu pracy Agile@Scale, który zapewnia równowagę pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym oraz dba o zdrowie psychiczne pracowników. Wspieramy rozwoju kobiet oraz promujemy różnorodności.

Kluczowe osiągnięcia w realizacji strategii GObeyond

Oferta wysokiej jakości produktów i usług bankowych oraz pozabankowych kluczem do wzrostu bazy Klientów w omnikanałowym świecie. Kreowanie doskonałego doświadczenia Klienta poprzez projektowanie dla niego spersonalizowanych ścieżek.

Realizacja w 2024 roku

  • Nowości w ofercie:

    • 8% na koncie lokacyjnym – dla nowych Klientów, którzy otworzą ROR w oddziale
    • Start TwojeGO Biznesu – kompleksowe wsparcie dla Klientów zakładających własną firmę
    • Plan na Wypadek – Ochrona dla młodych bohaterów – ubezpieczenie dla dzieci i młodzieży oferowane we współpracy z BNP Paribas Cardif
    • kredyt hipoteczny ze stałym oprocentowaniem – na 5 lub 10 lat dla nowych i obecnych Klientów
    • Konto z kartą dla Wpływowych – dodatkowa korzyść w formie innowacyjnego spławika Aguard, który po włożeniu do wody, zbiera informacje o jej jakości
    • karta tenisowa Visa – specjalna oferta dla fanów tenisa z szeregiem benefitów, lokata tenisowa z atrakcyjnym oprocentowaniem
    • kredyt dla sektora rolno-spożywczego – z dotacją do odsetek, zabezpieczony gwarancją z Funduszu Gwarancji Rolnych Plus przy współpracy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego
  • Nowe rozwiązania:

    • Platforma Envirly – pozwala partnerom biznesowym Banku na weryfikację i potwierdzenie danych ich Klientów lub kontrahentów
    • API Premium (Personal Data Information Service) – umożliwia zarządzanie śladem węglowym oraz usprawnia raportowanie ESG, dostępne dla wszystkich Klientów biznesowych Banku
    • Współpraca z innowacyjnymi firmami:
      • finansowanie polskiej firmy Algolytics Technologies – scaleup zajmujący się automatyzacją procesów biznesowych z wykorzystaniem Big Data, Machine Learning, Stream Based Modeling
      • współpraca Banku i BNP Paribas Faktoring z FinTechem Monevia – nowe możliwości dla Klientów z sektora małych firm i mikroprzedsiębiorstw w zakresie mikrofaktoringu
  • Transformacja sieci centrów korporacyjnych oraz wyodrębnienie homogenicznych grup Klientów w celu jeszcze lepszego dopasowania świadczonej obsługi do ich potrzeb i specyfiki.

Strategiczne zobowiązania i ich realizacja

Wskaźnik
Wykonanie 2024

Cel strategiczny 2025
NPS – bankowość detaliczna i Personal Finance
6. miejsce
TOP 3
% kluczowych procesów dla Klienta indywidualnego dostępnych w kanałach zdalnych
87%
90%
Liczba Klientów (Klienci indywidualni i firmy mikro)
4,0 mln
4,5 mln
Sprzedaż przez kanały cyfrowe (Klienci indywidualni)
64%
>50%
Udziały rynkowe w nowej sprzedaży (rachunki ROR, kredyty gotówkowe, kredyty hipoteczne)
  • rachunki ROR: 3,7%
  • kredyty gotówkowe: 3,4%
  • kredyty hipoteczne: 1,2%
7%
Liczba aktywnych firm mikro
276 tys.
340 tys.
Liczba firm mikro aktywnych w kanałach cyfrowych
189 tys.
230 tys.
Utrzymanie pozycji lidera w segmencie rolników (udział w rynku kredytów)
24,4%
>25%
Wzrost liczby aktywnych przetwórców żywności [vs 2021]
+34%
+30%
Wzrost liczby aktywnych Klientów (bankowość korporacyjna i MŚP) [vs 2021]
+7%
>18%
Wzrost liczby aktywnych Klientów międzynarodowych [vs 2021]
+26%
>22%
Liczba Klientów aktywnych w kanałach cyfrowych (bankowość korporacyjna i MŚP)
31 tys.
37 tys.
Wzrost wolumenów kredytowych (bankowość korporacyjna i MŚP 2025-2021)
+5% średniorocznie
[2024-2021]
+6% średniorocznie
[2025-2021]

Odpowiedzialny i zaufany partner finansowy wspierający pozytywny i zrównoważony rozwój Klientów, biznesu i społeczeństwa. Przewodnik dla Klientów w świecie zrównoważonej transformacji.

Realizacja w 2024 roku

  • 10,2 mld zł zrównoważonego finansowania na koniec 2024 r.

  • Finansowanie powiązane ze zrównoważonym rozwojem w ramach:

    • wsparcia transformacji energetycznej – dla klientów indywidualnych i wspólnot mieszkaniowych (1,3 mld zł) w ramach programu Europejskiego Banku Inwestycyjnego
    • wsparcie merytoryczne wraz dokumentacją techniczną dla ok. 850 inwestycji termomodernizacyjnych o wartości ponad 340 mln zł w ramach Programu EFFRB (ELENA dla Wspólnot Mieszkaniowych)
    • wsparcia inwestycji komercyjnych (Green Loan) – biurowiec Olivia Star w Trójmieście, Lakeside w Warszawie, budynek biurowy w Warszawie dla Grupy Stena, park przemysłowy Panattoni Park Szczecin VI
    • Sustainability-Linked Loan – dla Grup: CCC, Grenevia, EFL
    • finansowanie budowy portfela projektów fotowoltaicznych w Polsce o wartości 113,9 mln zł we współpracy ze spółką R.Power
    • Program gwarancji wspólnie z KUKE dla firm szukających finansowania zielonej transformacji
  • Gwarancja Europejskiego Funduszu Inwestycyjnego dla Banku zapewniająca ponad 160 mln euro finansowania dla MŚP i wspólnot mieszkaniowych w Polsce

  • Nowe kredyty na inwestycje proekologiczne z gwarancją BGK: Biznesmax Plus i Ekomax

  • Wprowadzenie nowego procesu onboardingu klientów detalicznych w oddziałach, pozwalającego na docelowe zaoszczędzenie ok. miliona stron papieru rocznie

  • 143 Centra Klienta z certyfikatem „Obiekt bez barier”

Strategiczne zobowiązania i ich realizacja

Wskaźnik
Wykonanie 2024

Cel strategiczny 2025
Udział zrównoważonego finansowania [vs 2021: 4,5%]
11,6%
10%
Udział zrównoważonych aktywów w zarządzaniu [vs 2021: 5%]
27,3%
30%
Zaangażowanie społeczne pracowników (średnia roczna na pracownika)
2 godziny 3 minuty
4 godziny
Centra Klienta z certyfikatem „Obiekt bez barier” [vs 2021: 18%]
41%
50%
Redukcja emisji CO2 z działalności operacyjnej [vs 2019]
59%
55%
Redukcja zużycia papieru (na bazie wskaźnika zakupu papieru, w tonach) [vs 2019: 439,3 t]
~58% (184,1 t)
~80%

Globalna siła Grupy BNP Paribas oraz dynamiczny rozwój technologiczny w połączeniu z optymalizacją procesów E2E podstawą organicznego wzrostu oraz wysokiej satysfakcji Klienta.

Realizacja w 2024 roku

  • Pierwszy bank w Polsce korzystający z BaseModel.ai – narzędzia umożliwiającego tworzenie profili behawioralnych, które pozwalają na dopasowanie oferty do preferencji Klientów

  • Udostępnienie bramki płatniczej Axepta BNP Paribas dla Klientów Shopera: jednego z najpopularniejszych dostawców rozwiązań e-commerce w Polsce

  • Uruchomienie ochrony behawioralnej w aplikacji GOmobile dla wszystkich Klientów

  • Szereg działań w obszarze technologii wzmacniających odporność Banku na ataki DDoS

  • Rozwój Chatbota GENiusz, opartego na technologii GenAI, o kolejne obszary i funkcjonalności pozwalające na dalszą optymalizację procesów oraz zwiększenie efektywności pracy (102 use case’ów opartych na AI i zaawansowanej analityce danych)

  • Pełny workflow kredytowy – wprowadzony we wszystkich centrach bankowości korporacyjnej, co pozwoliło na znaczne skrócenie czasu procesu kredytowego w tym segmencie

  • 233 aktywne roboty wspierające operacje Banku w obszarach: obsługi Klientów, HR, rozliczeń, ryzyka i zgodności (compliance) – 33 wdrożenia w 2024 r.

  • Ponad 50% zysku netto Banku za 2023 r. przeznaczono na wypłatę dywidendy – DPS: 3,41 zł

Strategiczne zobowiązania i ich realizacja

Wskaźnik
Wykonanie 2024

Cel strategiczny 2025
Łączne inwestycje w technologię do 2025 r.
1,2 mld zł
1,5 mld zł
Optymalizacja wszystkich kluczowych procesów end-to-end 1
79 procesów
156 procesów
Wzrost efektywności operacji [vs 2021]
+13%
>10% rocznie
Liczba przypadków użycia wykorzystujących sztuczną inteligencję lub zaawansowaną analitykę danych
102
>200
  1. zwiększono cel dot. liczby procesów z 38 do 156 wg nowej organizacji Architektury Procesów

People first: stawiamy na ludzi. Zaangażowany i zadowolony pracownik gwarantuje wysoki poziom satysfakcji Klienta. Agile@Scale i nowa kultura organizacyjna fundamentem dla różnorodnego i inkluzywnego środowiska pracy, bazującego na zaufaniu, odwadze i kreatywności.

Realizacja w 2024 roku

  • Satysfakcja pracowników – poprawa wskaźnika eNPS do poziomu 27 (+4 punkty vs 2023, powyżej celu strategicznego na 2025 r. na poziomie 20)

  • Inicjatywy work-life balance – 2 Godziny dla Rodziny/dla Człowieka, 2 Godziny dla Zdrowia, Dni Zdrowia

  • Zaangażowanie społeczne:

    • Szlachetna Paczka – Bank partnerem strategicznym akcji po raz siódmy, 2,7 tys. zaangażowanych pracowników, wsparcie Banku i Klientów w 2024 r. w wysokości blisko 2 mln zł
    • wolontariat pracowniczy, 2 Godziny dla Ziemi, Dobre kilometry, Program stypendialno-rozwojowy Klasa
  • Tworzenie kultury ciągłego rozwoju – LeaderUP: moduł kompetencji przywódczych, RozwijAI się z Digital Academy, 6. edycja programu UniversiITy, 4. edycja programu I can do IT, 3. edycja Akademii ESG, oferta szkoleń #MyWay, #MamToDamTo, 5 lat programu rozwojowego Kobiety Zmieniające BNP Paribas

  • Wdrożenie modelu kompetencji przywódczych LeaderUP

  • BNP Paribas Open Talks – regularne spotkania online członków Zarządu Banku z pracownikami

  • Porozumienie o współpracy partnerskiej pt. „INCLU(VI)SION” z Fundacją Aktywizacja wspierającej zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami

  • Pierwszy hackathon w Banku (AIathon) – budowa modelu AI wskazującego transakcje fraudowe w kanałach mobilnych

Strategiczne zobowiązania i ich realizacja

Wskaźnik
Wykonanie 2024

Cel strategiczny 2025
Udział kobiet w Zarządzie Banku [vs 2021: 22%]
37,5%
30%
Zmniejszenie luki płacowej między kobietami a mężczyznami [vs 2021: 7,3%]
3,8%
< 4,0%
eNPS – wskaźnik Net Promoter Score pracowników [vs 2021: -9]
27
20
Osoby pracujące w ramach Agile@Scale
~1 700
>1 300

Sprawozdanie Zarządu

Sprawozdanie Zarządu z działalności Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska S.A. w 2024 r.

Odpowiedź na 3 pytania i pomóż nam ulepszyć raport.