STRATEGIA
GObeyond



Głównym celem strategii GObeyond na lata 2022-2025, jest dalszy dynamiczny rozwój Banku, który będzie instytucją działającą efektywnie, z zaangażowanymi pracownikami i zadowolonymi Klientami, będąc jednocześnie liderem w obszarze zrównoważonego rozwoju.
Cele na rok 2025
Wskaźnik zwrotu
na kapitale (ROE)
Wskaźnik kosztów
do dochodów (C/I)
Udział zrównoważonego
finansowania
Realizacja celów finansowych
-
Wskaźnik zwrotu na kapitale (ROE)
-
16,9 %
Wykonanie 2024
-
~ 12 %
Cel strategiczny 2025
-
-
Wskaźnik kosztów do dochodów (C/I)
-
43,2 %
Wykonanie 2024
-
max. 48 %
Cel strategiczny 2025
-
-
Udział zrównoważonego finansowania
-
11,6 %
Wykonanie 2024
-
10 %
Cel strategiczny 2025
-
Realizacja celów finansowych |
Wykonanie 2024 |
Cel strategiczny 2025 |
---|---|---|
Wskaźnik zwrotu na kapitale (ROE) | 16,9% | ~12% |
Wskaźnik kosztów do dochodów (C/I) | 43,2% | max.48% |
Udział zrównoważonego finansowania | 11,6% | 10% |
Filary strategii GObeyond
Filar UP
Naszym celem jest zwiększanie liczby obsługiwanych Klientów, wzmacnianie pozycji rynkowej i wzrost przychodów.
Filar POSITIVE
Chcemy być liderem zrównoważonych finansów, rozwijając ofertę dedykowanych produktów i usług dla wszystkich linii biznesowych. Konsekwentnie dążymy do własnej neutralności klimatycznej oraz wspieramy w tym samym swoich Klientów. W relacji z Klientami dominować będzie odpowiedzialność, dostępność, transparentność i etyka. Działania na rzecz lokalnych społeczności oraz zaangażowanie w edukację i debatę publiczną, będą wspierać budowę naszej marki.
Filar STRONGER
Poprawiamy wewnętrzne procesy i zmieniamy obszar IT, wykorzystując najnowocześniejsze technologie. Przyspieszamy tempo wdrażania nowych rozwiązań. Naszym celem jest szybka i efektywna kosztowo skalowalność, jako podstawa nowoczesnego cyfrowego Banku. Wspieramy rozwoju biznesu poprzez zaawansowane narzędzia analityczne. Utrzymujemy bezpieczną i optymalną pozycję kapitałową i płynnościową.
Filar TOGETHER
Nowa kultura organizacyjna, wspiera rozwój pracowników, ich aktywność i kreatywność, a także zachęca do odważnych decyzji. Zaangażowany i zadowolony pracownik to gwarancja wysokiej satysfakcji Klienta. Rozpoczęliśmy funkcjonowanie w modelu pracy Agile@Scale, który zapewnia równowagę pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym oraz dba o zdrowie psychiczne pracowników. Wspieramy rozwoju kobiet oraz promujemy różnorodności.

Kluczowe osiągnięcia w realizacji strategii GObeyond
Oferta wysokiej jakości produktów i usług bankowych oraz pozabankowych kluczem do wzrostu bazy Klientów w omnikanałowym świecie. Kreowanie doskonałego doświadczenia Klienta poprzez projektowanie dla niego spersonalizowanych ścieżek.
Realizacja w 2024 roku
-
Nowości w ofercie:
- 8% na koncie lokacyjnym – dla nowych Klientów, którzy otworzą ROR w oddziale
- Start TwojeGO Biznesu – kompleksowe wsparcie dla Klientów zakładających własną firmę
- Plan na Wypadek – Ochrona dla młodych bohaterów – ubezpieczenie dla dzieci i młodzieży oferowane we współpracy z BNP Paribas Cardif
- kredyt hipoteczny ze stałym oprocentowaniem – na 5 lub 10 lat dla nowych i obecnych Klientów
- Konto z kartą dla Wpływowych – dodatkowa korzyść w formie innowacyjnego spławika Aguard, który po włożeniu do wody, zbiera informacje o jej jakości
- karta tenisowa Visa – specjalna oferta dla fanów tenisa z szeregiem benefitów, lokata tenisowa z atrakcyjnym oprocentowaniem
- kredyt dla sektora rolno-spożywczego – z dotacją do odsetek, zabezpieczony gwarancją z Funduszu Gwarancji Rolnych Plus przy współpracy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego
-
Nowe rozwiązania:
- Platforma Envirly – pozwala partnerom biznesowym Banku na weryfikację i potwierdzenie danych ich Klientów lub kontrahentów
- API Premium (Personal Data Information Service) – umożliwia zarządzanie śladem węglowym oraz usprawnia raportowanie ESG, dostępne dla wszystkich Klientów biznesowych Banku
- Współpraca z innowacyjnymi firmami:
- finansowanie polskiej firmy Algolytics Technologies – scaleup zajmujący się automatyzacją procesów biznesowych z wykorzystaniem Big Data, Machine Learning, Stream Based Modeling
- współpraca Banku i BNP Paribas Faktoring z FinTechem Monevia – nowe możliwości dla Klientów z sektora małych firm i mikroprzedsiębiorstw w zakresie mikrofaktoringu
-
Transformacja sieci centrów korporacyjnych oraz wyodrębnienie homogenicznych grup Klientów w celu jeszcze lepszego dopasowania świadczonej obsługi do ich potrzeb i specyfiki.
Strategiczne zobowiązania i ich realizacja
Wskaźnik |
Wykonanie 2024 |
Cel strategiczny 2025 |
---|---|---|
NPS – bankowość detaliczna i Personal Finance |
6. miejsce |
TOP 3 |
% kluczowych procesów dla Klienta indywidualnego dostępnych w kanałach zdalnych |
87% |
90% |
Liczba Klientów (Klienci indywidualni i firmy mikro) |
4,0 mln |
4,5 mln |
Sprzedaż przez kanały cyfrowe (Klienci indywidualni) |
64% |
>50% |
Udziały rynkowe w nowej sprzedaży (rachunki ROR, kredyty gotówkowe, kredyty hipoteczne) |
|
7% |
Liczba aktywnych firm mikro |
276 tys. |
340 tys. |
Liczba firm mikro aktywnych w kanałach cyfrowych |
189 tys. |
230 tys. |
Utrzymanie pozycji lidera w segmencie rolników (udział w rynku kredytów) |
24,4% |
>25% |
Wzrost liczby aktywnych przetwórców żywności [vs 2021] |
+34% |
+30% |
Wzrost liczby aktywnych Klientów (bankowość korporacyjna i MŚP) [vs 2021] |
+7% |
>18% |
Wzrost liczby aktywnych Klientów międzynarodowych [vs 2021] |
+26% |
>22% |
Liczba Klientów aktywnych w kanałach cyfrowych (bankowość korporacyjna i MŚP) |
31 tys. |
37 tys. |
Wzrost wolumenów kredytowych (bankowość korporacyjna i MŚP 2025-2021) |
+5% średniorocznie [2024-2021] |
+6% średniorocznie [2025-2021] |
Odpowiedzialny i zaufany partner finansowy wspierający pozytywny i zrównoważony rozwój Klientów, biznesu i społeczeństwa. Przewodnik dla Klientów w świecie zrównoważonej transformacji.
Realizacja w 2024 roku
-
10,2 mld zł zrównoważonego finansowania na koniec 2024 r.
-
Finansowanie powiązane ze zrównoważonym rozwojem w ramach:
- wsparcia transformacji energetycznej – dla klientów indywidualnych i wspólnot mieszkaniowych (1,3 mld zł) w ramach programu Europejskiego Banku Inwestycyjnego
- wsparcie merytoryczne wraz dokumentacją techniczną dla ok. 850 inwestycji termomodernizacyjnych o wartości ponad 340 mln zł w ramach Programu EFFRB (ELENA dla Wspólnot Mieszkaniowych)
- wsparcia inwestycji komercyjnych (Green Loan) – biurowiec Olivia Star w Trójmieście, Lakeside w Warszawie, budynek biurowy w Warszawie dla Grupy Stena, park przemysłowy Panattoni Park Szczecin VI
- Sustainability-Linked Loan – dla Grup: CCC, Grenevia, EFL
- finansowanie budowy portfela projektów fotowoltaicznych w Polsce o wartości 113,9 mln zł we współpracy ze spółką R.Power
- Program gwarancji wspólnie z KUKE dla firm szukających finansowania zielonej transformacji
-
Gwarancja Europejskiego Funduszu Inwestycyjnego dla Banku zapewniająca ponad 160 mln euro finansowania dla MŚP i wspólnot mieszkaniowych w Polsce
-
Nowe kredyty na inwestycje proekologiczne z gwarancją BGK: Biznesmax Plus i Ekomax
-
Wprowadzenie nowego procesu onboardingu klientów detalicznych w oddziałach, pozwalającego na docelowe zaoszczędzenie ok. miliona stron papieru rocznie
-
143 Centra Klienta z certyfikatem „Obiekt bez barier”
Strategiczne zobowiązania i ich realizacja
Wskaźnik |
Wykonanie 2024 |
Cel strategiczny 2025 |
---|---|---|
Udział zrównoważonego finansowania [vs 2021: 4,5%] |
11,6% |
10% |
Udział zrównoważonych aktywów w zarządzaniu [vs 2021: 5%] |
27,3% |
30% |
Zaangażowanie społeczne pracowników (średnia roczna na pracownika) |
2 godziny 3 minuty |
4 godziny |
Centra Klienta z certyfikatem „Obiekt bez barier” [vs 2021: 18%] |
41% |
50% |
Redukcja emisji CO2 z działalności operacyjnej [vs 2019] |
59% |
55% |
Redukcja zużycia papieru (na bazie wskaźnika zakupu papieru, w tonach) [vs 2019: 439,3 t] |
~58% (184,1 t) |
~80% |
Globalna siła Grupy BNP Paribas oraz dynamiczny rozwój technologiczny w połączeniu z optymalizacją procesów E2E podstawą organicznego wzrostu oraz wysokiej satysfakcji Klienta.
Realizacja w 2024 roku
-
Pierwszy bank w Polsce korzystający z BaseModel.ai – narzędzia umożliwiającego tworzenie profili behawioralnych, które pozwalają na dopasowanie oferty do preferencji Klientów
-
Udostępnienie bramki płatniczej Axepta BNP Paribas dla Klientów Shopera: jednego z najpopularniejszych dostawców rozwiązań e-commerce w Polsce
-
Uruchomienie ochrony behawioralnej w aplikacji GOmobile dla wszystkich Klientów
-
Szereg działań w obszarze technologii wzmacniających odporność Banku na ataki DDoS
-
Rozwój Chatbota GENiusz, opartego na technologii GenAI, o kolejne obszary i funkcjonalności pozwalające na dalszą optymalizację procesów oraz zwiększenie efektywności pracy (102 use case’ów opartych na AI i zaawansowanej analityce danych)
-
Pełny workflow kredytowy – wprowadzony we wszystkich centrach bankowości korporacyjnej, co pozwoliło na znaczne skrócenie czasu procesu kredytowego w tym segmencie
-
233 aktywne roboty wspierające operacje Banku w obszarach: obsługi Klientów, HR, rozliczeń, ryzyka i zgodności (compliance) – 33 wdrożenia w 2024 r.
-
Ponad 50% zysku netto Banku za 2023 r. przeznaczono na wypłatę dywidendy – DPS: 3,41 zł
Strategiczne zobowiązania i ich realizacja
Wskaźnik |
Wykonanie 2024 |
Cel strategiczny 2025 |
---|---|---|
Łączne inwestycje w technologię do 2025 r. |
1,2 mld zł |
1,5 mld zł |
Optymalizacja wszystkich kluczowych procesów end-to-end 1
|
79 procesów |
156 procesów |
Wzrost efektywności operacji [vs 2021] |
+13% |
>10% rocznie |
Liczba przypadków użycia wykorzystujących sztuczną inteligencję lub zaawansowaną analitykę danych |
102 |
>200 |
- zwiększono cel dot. liczby procesów z 38 do 156 wg nowej organizacji Architektury Procesów
People first: stawiamy na ludzi. Zaangażowany i zadowolony pracownik gwarantuje wysoki poziom satysfakcji Klienta. Agile@Scale i nowa kultura organizacyjna fundamentem dla różnorodnego i inkluzywnego środowiska pracy, bazującego na zaufaniu, odwadze i kreatywności.
Realizacja w 2024 roku
-
Satysfakcja pracowników – poprawa wskaźnika eNPS do poziomu 27 (+4 punkty vs 2023, powyżej celu strategicznego na 2025 r. na poziomie 20)
-
Inicjatywy work-life balance – 2 Godziny dla Rodziny/dla Człowieka, 2 Godziny dla Zdrowia, Dni Zdrowia
-
Zaangażowanie społeczne:
- Szlachetna Paczka – Bank partnerem strategicznym akcji po raz siódmy, 2,7 tys. zaangażowanych pracowników, wsparcie Banku i Klientów w 2024 r. w wysokości blisko 2 mln zł
- wolontariat pracowniczy, 2 Godziny dla Ziemi, Dobre kilometry, Program stypendialno-rozwojowy Klasa
-
Tworzenie kultury ciągłego rozwoju – LeaderUP: moduł kompetencji przywódczych, RozwijAI się z Digital Academy, 6. edycja programu UniversiITy, 4. edycja programu I can do IT, 3. edycja Akademii ESG, oferta szkoleń #MyWay, #MamToDamTo, 5 lat programu rozwojowego Kobiety Zmieniające BNP Paribas
-
Wdrożenie modelu kompetencji przywódczych LeaderUP
-
BNP Paribas Open Talks – regularne spotkania online członków Zarządu Banku z pracownikami
-
Porozumienie o współpracy partnerskiej pt. „INCLU(VI)SION” z Fundacją Aktywizacja wspierającej zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami
-
Pierwszy hackathon w Banku (AIathon) – budowa modelu AI wskazującego transakcje fraudowe w kanałach mobilnych
Strategiczne zobowiązania i ich realizacja
Wskaźnik |
Wykonanie 2024 |
Cel strategiczny 2025 |
---|---|---|
Udział kobiet w Zarządzie Banku [vs 2021: 22%] |
37,5% |
30% |
Zmniejszenie luki płacowej między kobietami a mężczyznami [vs 2021: 7,3%] |
3,8% |
< 4,0% |
eNPS – wskaźnik Net Promoter Score pracowników [vs 2021: -9] |
27 |
20 |
Osoby pracujące w ramach Agile@Scale |
~1 700 |
>1 300 |