STRATEGIA
GObeyond
Beata Włodarska
Ekspertka ds. Klienta Bankowości Biznesowej
Głównym celem strategii GObeyond na lata 2022-2025, jest dalszy dynamiczny rozwój Banku, który będzie instytucją działającą efektywnie, z zaangażowanymi pracownikami i zadowolonymi Klientami, będąc jednocześnie liderem w obszarze zrównoważonego rozwoju.
Cele na rok 2025
Wskaźnik zwrotu
na kapitale (ROE)
Wskaźnik kosztów
do dochodów (C/I)
Udział zrównoważonego
finansowania
Realizacja celów finansowych
-
Wskaźnik zwrotu na kapitale (ROE)
-
8,2 %
Wykonanie 2023
-
~ 12 %
Cel strategiczny 2025
-
-
Wskaźnik kosztów do dochodów (C/I)
-
42,5 %
Wykonanie 2023
-
max. 48 %
Cel strategiczny 2025
-
-
Udział zrównoważonego finansowania
-
10,9 %
Wykonanie 2023
-
10 %
Cel strategiczny 2025
-
Realizacja celów finansowych |
Wykonanie 2023 |
Cel strategiczny 2025 |
---|---|---|
Wskaźnik zwrotu na kapitale (ROE) | 8,2% | ~12% |
Wskaźnik kosztów do dochodów (C/I) | 42,5% | max.48% |
Udział zrównoważonego finansowania | 10,9% | 10% |
Filary strategii GObeyond
Filar UP
Naszym celem jest zwiększanie liczby obsługiwanych Klientów, wzmacnianie pozycji rynkowej i wzrost przychodów.
Filar POSITIVE
Chcemy być liderem zrównoważonych finansów, rozwijając ofertę dedykowanych produktów i usług dla wszystkich linii biznesowych. Konsekwentnie dążymy do własnej neutralności klimatycznej oraz wspieramy w tym samym swoich Klientów. W relacji z Klientami dominować będzie odpowiedzialność, dostępność, transparentność i etyka. Działania na rzecz lokalnych społeczności oraz zaangażowanie w edukację i debatę publiczną, będą wspierać budowę naszej marki.
Filar STRONGER
Poprawiamy wewnętrzne procesy i zmieniamy obszar IT, wykorzystując najnowocześniejsze technologie. Przyspieszamy tempo wdrażania nowych rozwiązań. Naszym celem jest szybka i efektywna kosztowo skalowalność, jako podstawa nowoczesnego cyfrowego Banku. Wspieramy rozwoju biznesu poprzez zaawansowane narzędzia analityczne. Utrzymujemy bezpieczną i optymalną pozycję kapitałową i płynnościową.
Filar TOGETHER
Nowa kultura organizacyjna wspiera rozwój pracowników, ich aktywność i kreatywność, a także zachęca do odważnych decyzji. Zaangażowany i zadowolony pracownik to gwarancja wysokiej satysfakcji Klienta. Rozpoczęliśmy funkcjonowanie w modelu pracy Agile@Scale, który zapewnia równowagę pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym oraz dba o zdrowie psychiczne pracowników. Wspieramy rozwój kobiet oraz promujemy różnorodność.
Kluczowe osiągnięcia w realizacji strategii GObeyond
Oferta wysokiej jakości produktów i usług bankowych oraz pozabankowych kluczem do wzrostu bazy Klientów w omnikanałowym świecie. Kreowanie doskonałego doświadczenia Klienta poprzez projektowanie dla niego spersonalizowanych ścieżek.
Realizacja w 2023 roku
-
Uruchomienie innowacyjnej platformy mamGO do sprzedaży z finansowaniem, wynajmu i leasingu aut nowych i używanych.
-
GOinvest: nowa usługa inwestycyjna dla Klientów Premium i Wealth Management. Doradztwo uwzględnia wszystkie rodzaje aktywów Klienta.
-
Nawiązanie współpracy z Plenti, firmą zajmującą się wynajmem elektroniki użytkowej.
-
Wprowadzenie nowego modelu obsługi klientów zamożnych, uwzględniającego wsparcie doradcy (wzrost liczby obsługiwanych Klientów w 2023 r. o 18% r/r).
-
Zawarcie umowy z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym na kwotę 100 mln EUR w celu wsparcia projektów w dziedzinie efektywności energetycznej w Polsce.
-
Wdrożenie Kredytu Ekologicznego, wspierającego transformację energetyczną polskich przedsiębiorstw z możliwością uzyskania premii ekologicznej przyznawanej przez Bank Gospodarstwa Krajowego, na częściową spłatę kredytu.
-
Oferowanie preferencyjnego kredytu płynnościowego dla rolników z oprocentowaniem 2% rocznie. ~2 mld zł kredytów dla Klientów Mikro i ponad 113 mln zł dla MŚP i Korpo na koniec 2023 r.
-
Nagrody Euromoney Awards for Excellence 2023 najlepszy bank dla Klientów korporacyjnych oraz najlepszy bank w obszarze ESG oraz drugie miejsce w rankingu „Przyjazny Bank Newsweeka” w kategorii „Bankowość dla Kowalskiego”.
-
182 Centra Klienta bez obsługi kasowej (prawie połowa sieci sprzedaży).
Strategiczne zobowiązania i ich realizacja
Wskaźnik |
Wykonanie 2023 |
Cel strategiczny 2025 |
---|---|---|
NPS – bankowość detaliczna i Personal Finance |
4. miejsce |
TOP 3 |
% kluczowych procesów dla Klienta indywidualnego dostępnych w kanałach zdalnych |
85% |
90% |
Liczba Klientów (Klienci indywidualni i firmy mikro) |
3,8 mln |
4,5 mln |
Sprzedaż przez kanały cyfrowe (Klienci indywidualni) |
43% |
>50% |
Udziały rynkowe w nowej sprzedaży (rachunki ROR, kredyty gotówkowe, kredyty hipoteczne) |
|
7% |
Liczba aktywnych firm mikro |
277 tys. |
340 tys. |
Liczba firm mikro aktywnych w kanałach cyfrowych |
179 tys. |
230 tys. |
Utrzymanie pozycji lidera w segmencie rolników (udział w rynku kredytów) |
25,2% |
>25% |
Wzrost liczby aktywnych przetwórców żywności [vs 2021] |
+27% |
+30% |
Wzrost liczby aktywnych Klientów (bankowość korporacyjna i MŚP) [vs 2021] |
+8% |
>18% |
Wzrost liczby aktywnych Klientów międzynarodowych [vs 2021] |
+20% |
>22% |
Liczba Klientów aktywnych w kanałach cyfrowych (bankowość korporacyjna i MŚP) |
31 tys. |
37 tys. |
Wzrost wolumenów kredytowych (bankowość korporacyjna i MŚP 2025-2021) |
+5% średniorocznie [2023-2021] |
+6% średniorocznie [2025-2021] |
Odpowiedzialny i zaufany partner finansowy wspierający pozytywny i zrównoważony rozwój Klientów, biznesu i społeczeństwa. Przewodnik dla Klientów w świecie cyfrowej i zrównoważonej transformacji.
Realizacja w 2023 roku
-
Najlepszy rating ESG wśród polskich banków przyznany przez agencję Sustainalytics. Wynik 10,2 („Low risk”) oznacza poprawę względem wyniku 10,9 w 2022 r.
-
Kredyt Ekologiczny we współpracy z BGK (15% udział w programie, drugie miejsce na rynku).
-
Finansowanie w formule Sustainability-Linked Loan (Polsat Plus, American Heart of Poland, Iglotex, Śnieżka).
-
Uruchomienie na platformie Agronomist.pl jedynego w Polsce kalkulatora emisji gazów cieplarnianych dla produkcji drobiu, skierowanego do przedsiębiorców z sektora Food&Agro.
-
Nowa wersja programu „Czyste Powietrze”. Bank jako jeden z pierwszych wznowił udzielanie finansowania w ramach programu na nowych zasadach ze zwiększoną maksymalną kwotą kredytu do 150 tys. zł.
-
Wsparcie Klientów Banku w uzyskaniu Białych Certyfikatów (świadectw efektywności energetycznej); współpraca z VIVERNO.
-
131 Centrów Klienta certyfikowanych jako „Obiekt bez barier” (w tym siedziba główna); ok. 120 z systemami wspierającymi osoby niesłyszące.
-
Ranking Odpowiedzialnych Firm: Bank po raz czwarty na czele rankingu (w klasyfikacji generalnej oraz w swojej branży) z maksymalnym możliwym wynikiem punktowym.
Strategiczne zobowiązania i ich realizacja
Wskaźnik |
Wykonanie 2023 |
Cel strategiczny 2025 |
---|---|---|
Udział zrównoważonego finansowania [vs 2021: 4,5%] |
10,9% |
10% |
Łączna wartość emisji zielonych i zrównoważonych obligacji Klientów Banku [vs 2021: 0] |
534 mln zł |
1 400 mln zł |
Udział zrównoważonych aktywów w zarządzaniu [vs 2021: 5%] |
14,7% |
30% |
Zaangażowanie społeczne pracowników (średnia roczna na pracownika) |
3 godziny 19 minut |
4 godziny |
Centra Klienta z certyfikatem „Obiekt bez barier” [vs 2021: 18%] |
37% |
50% |
Redukcja emisji CO2 z działalności operacyjnej [vs 2019] |
50% |
55% |
Globalna siła Grupy BNP Paribas oraz dynamiczny rozwój technologiczny w połączeniu z optymalizacją procesów E2E podstawą organicznego wzrostu oraz wysokiej satysfakcji Klienta.
Realizacja w 2023 roku
-
Wdrożenie rozwiązania bramki płatniczej dla Klientów z branży e-commerce (Axepta BNP Paribas).
-
Umożliwienie załatwiania formalności w placówkach Banku z wykorzystaniem mDowodu.
-
Ujednolicenie systemów bankowości internetowej i mobilnej dla Klientów biznesowych (mikro przedsiębiorców i rolników). Obsługa rachunku firmowego i prywatnego przy jednokrotnym logowaniu.
-
Zdalne potwierdzanie tożsamości Broker ID dla MŚP, oferowanej przez Autenti, jako pierwszy bank w Polsce.
-
Wdrożenie nowego, zintegrowanego systemu CRM w obszarze Klientów detalicznych umożliwiającego m.in. wykorzystanie możliwości sztucznej inteligencji.
-
208 robotów aktywnie wspierających procesy operacyjne Banku (34 wdrożenia w 2023 r.).
-
Wdrożenie elektronicznego wniosku kredytowego dla średnich i dużych przedsiębiorstw rolnych.
-
Cyfrowe rozwiązania Banku najbardziej innowacyjne w Europie Środkowo Wschodniej: nagroda Innovation in Digital Banking Award 2023 za wdrożenie cyfrowej obsługi klienta w oddziale z wykorzystaniem aplikacji mobilnej.
Strategiczne zobowiązania i ich realizacja
Wskaźnik |
Wykonanie 2023 |
Cel strategiczny 2025 |
---|---|---|
Łączne inwestycje w technologię do 2025 r. |
437 mln zł |
1,5 mld zł |
Optymalizacja wszystkich kluczowych procesów end-to-end |
34 procesów |
38 procesów |
Wzrost efektywności operacji [vs 2021] |
+12% |
>10% rocznie |
Liczba przypadków użycia wykorzystujących sztuczną inteligencję lub zaawansowaną analitykę danych |
73 |
>200 |
People first: stawiamy na ludzi. Zaangażowany i zadowolony pracownik gwarantuje wysoki poziom satysfakcji Klienta. Agile@Scale i nowa kultura organizacyjna fundamentem dla różnorodnego i inkluzywnego środowiska pracy, bazującego na zaufaniu, odwadze i kreatywności.
Realizacja w 2023 roku
-
Poprawa satysfakcji pracowników mierzona wskaźnikiem eNPS o 5 punktów w porównaniu do 2022 r. (do poziomu 23 punktów).
-
Programy szkoleniowe „I can DO IT” dla pracowników Banku chcących zmienić swoją ścieżkę kariery w kierunku IT. Dwa kursy: Service Desk oraz Analityk IT – 644 zgłoszenia na 35 miejsc.
-
Porozumienie o współpracy partnerskiej pt. INCLU(VI)SION z Fundacją Aktywizacja, wspierającej zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami.
-
Przeprowadzenie audytu organizacji pod kątem potrzeb pracowników neuroatypowych wspólnie z Fundacją asperIT.
-
Kampania komunikująca wartości Banku „MOGĘ” z nagrodą główną w konkursie organizowanym przez londyński Institute of Internal Communication w kategorii Best Engagement Programme.
-
Uhonorowanie po raz piąty z rzędu na Liście Diversity IN Check 2023 – zestawieniu pracodawców najbardziej zaawansowanych w zakresie zarządzania różnorodnością i inkluzywnością w Polsce.
-
Partner strategiczny programu Szlachetna Paczka po raz szósty.
-
Uzyskanie po raz 10. tytułu Top Employer Polska 2023.
Strategiczne zobowiązania i ich realizacja
Wskaźnik |
Wykonanie 2023 |
Cel strategiczny 2025 |
---|---|---|
Udział kobiet w Zarządzie Banku [vs 2021: 22%] |
22% (37,5% od stycznia 2024) |
30% |
Zmniejszenie luki płacowej między kobietami a mężczyznami [vs 2021: 7,3%] |
6,24% |
< 4,0% |
eNPS – wskaźnik Net Promoter Score pracowników [vs 2021: -9] |
23 |
20 |
Osoby pracujące w ramach Agile@Scale |
~1 600 |
>1 300 |