- Wzrost skali biznesu w wyniku przejęcia Core RBPL
- Wzrost cross-sellingu: wzrost prowizji cash management i przychodów z transakcji wymiany walut
Obszar Bankowości Małych i Średnich Przedsiębiorstw (MŚP) obsługuje trzy główne podsegmenty klientów:
W 2019 r. w ramach prowadzonej integracji z Core RBPL wdrożono docelową sieć sprzedaży dla segmentu MŚP, w ramach której funkcjonuje 8 Regionów Bankowości MŚP skupiających 51 Centrów Biznesowych MŚP zlokalizowanych na 37 rynkach lokalnych o największym potencjale.
Model obsługi klientów MŚP w Banku jest modelem relacyjnym. Jego istotą jest indywidualna obsługa doradcy, który odpowiedzialny jest za całość relacji klienta z bankiem. Ponadto, aby w pełni sprostać potrzebom klientów, do obsługi przedsiębiorstw MŚP dedykowane są zespoły specjalistów oferujące wysoki standard obsługi sprzedaży i doradztwa produktowego, opartego na wiedzy i doświadczeniu z zakresu cash management, treasury, leasingu, faktoringu oraz finansowania handlu.
Klienci MŚP mogą korzystać z bieżącej obsługi operacyjnej w sieci oddziałów detalicznych, kanałów bankowości elektronicznej oferowanych przez Bank, a także mogą liczyć na telefoniczne wsparcie operacyjno-informacyjne ze strony Strefy Obsługi Biznesu.
Bank posiada bogatą ofertę produktową skierowaną do klientów z segmentu Małych i Średnich Przedsiębiorstw, charakteryzującą się dużą elastycznością, co pozwala na dopasowanie wielu parametrów do indywidualnych potrzeb klienta.
W ofercie Banku dedykowanej dla tego segmentu znajdują się produkty takie jak:
Rok 2019 poświęcony był na prace związane z integracją Banku, których finalnym etapem była pełna fuzja systemowa i procesowa. Nastąpiła ona w dniu 11 listopada i polegała na przełączeniu klientów Core RBPL na systemy docelowe, w tym m.in. system główny Banku i system bankowości elektronicznej Biznes Pl@net. Wszystkie etapy integracji zostały zrealizowane zgodnie z planem. W ramach prac połączeniowych zostało sfinalizowanych wiele działań, szczególnie ważnych z perspektywy klientów, w tym m.in.:
Oprócz prac związanych z integracją Banku, w roku 2019 prowadzone były również działania nakierowane na poprawę jakości obsługi klientów w tym także wygodę dla klientów w korzystaniu z oferowanych przez Bank usług w oparciu o digitalizację i automatyzację najważniejszych obszarów obsługi klientów i wdrażaniu nowych narzędzi informatycznych. Najważniejsze osiągnięcia w tym obszarze to:
Gwarancje bankowe i akredytywy
W zakresie gwarancji oraz akredytyw Bank oferuje szybką i kompleksową obsługę w oparciu o dedykowane rozwiązania informatyczne.
W 2019 r. Bank na zlecenia klientów Obszaru Bankowości MŚP:
Według stanu na 31 grudnia 2019 r. depozyty klientów Bankowości Małych i Średnich Przedsiębiorstw w ujęciu skonsolidowanym wyniosły 10 134 mln zł i były o 323 mln zł, tj. o 3% niższe niż na koniec 2018 r. Głównym powodem była, możliwa dzięki korzystnej sytuacji płynnościowej Grupy po finalizacji połączenia z RBPL, optymalizacja marż depozytowych prowadzona w trakcie 2019 r. Struktura portfela nie zmieniła się istotnie w stosunku do grudnia 2018 r. Podobnie jak wtedy, niemal trzy czwarte ogółu depozytów stanowiły rachunki bieżące (74%, wzrost o 3 p.p., przy spadku udziału depozytów terminowych).
zmiana r/r | ||||
---|---|---|---|---|
w tys. zł | 31.12.2019 | 31.12.2018 | tys. zł | % |
Rachunki bieżące | 7 499 453 | 7 430 178 | 69 275 | 1% |
Rachunki oszczędnościowe | 306 629 | 334 459 | (27 830) | (8%) |
Depozyty terminowe | 1 318 447 | 1 651 452 | (333 005) | (20%) |
Lokaty overnight | 1 009 506 | 1 040 655 | (31 149) | (3%) |
Rachunki i depozyty | 10 134 035 | 10 456 744 | (322 709) | (3%) |
Kredyty inwestycyjne | 4 910 290 | 5 388 038 | (477 747) | (9%) |
Kredyty w rachunku bieżącym | 2 251 938 | 2 310 750 | (58 812) | (3%) |
Kredyty na finans. nieruchomości | – | 15 494 | (15 494) | (100%) |
Należności leasingowe | 606 722 | 524 902 | 81 820 | 16% |
Pożyczki krótkoterminowe | 803 183 | 716 947 | 86 236 | 12% |
Faktoring | 1 095 | 375 179 | (374 084) | (100%) |
Inne kredyty | 1 289 | 5 104 | (3 815) | (75%) |
Kredyty i pożyczki (netto) | 8 574 517 | 9 336 415 | (761 898) | (8%) |
Wartość portfela kredytów i pożyczek netto segmentu Bankowości Małych i Średnich Przedsiębiorstw w ujęciu skonsolidowanym wyniosła na 31 grudnia 2019 r. 8 575 mln zł, tj. o 8% poniżej stanu na koniec 2018 r., głównie w wyniku sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa Banku przeznaczonej do prowadzenia działalności faktoringowej na rzecz BGŻ BNP Paribas Faktoring Sp. z o.o. (spadek wolumenu należności faktoringowych o 374 mln zł).
W 2019 r. segment Bankowości Małych i Średnich Przedsiębiorstw wypracował zysk brutto w wysokości 83,5 mln zł (wobec 91,4 mln zł w poprzednim roku).
Na porównywalność wyników z 2018 r. wpłynęła realizacja w dniu 31 października 2018 r. transakcji nabycia przez Bank Podstawowej Działalności Raiffeisen Bank Polska S.A. („RBPL”). Rachunek zysków i strat Grupy Kapitałowej Banku za 2018 r. zawiera dwa miesiące przychodów i kosztów RBPL.
Wynik z działalności bankowej Bankowości Małych i Średnich Przedsiębiorstw w 2019 r. wyniósł 485,3 mln zł i był wyższy o 31% w porównaniu do 2018 r. Wynik ten stanowi 10,7% wyniku z działalności bankowej Grupy w analizowanym okresie.
zmiana r/r | ||||
---|---|---|---|---|
w tys. zł |
12 miesięcy do 31.12.2019 |
12 miesięcy do 31.12.2018 |
tys. zł | % |
Wynik z tytułu odsetek | 303 549 | 257 471 | 46 078 | 18% |
Wynik z tytułu prowizji | 121 395 | 84 085 | 37 310 | 44% |
Wynik z działalności handlowej i pozostałej | 60 308 | 27 691 | 32 618 | 118% |
Wynik z działalności bankowej | 485 252 | 369 247 | 116 005 | 31% |
Wynik odpisów z tyt. utraty wart. | (75 005) | (45 777) | (29 228) | 64% |
Koszty działania i amortyzacja | (149 695) | (114 521) | (35 174) | 31% |
Alokacja kosztów | (141 920) | (84 802) | (57 118) | 67% |
Wynik na dział. operacyjnej | 118 633 | 124 147 | (5 514) | (4%) |
Podatek od inst. finansowych | (35 122) | (32 765) | (2 357) | 7% |
Wynik brutto segmentu | 83 511 | 91 383 | (7 871) | (9%) |