Działalność Banku w obszarze Bankowości Korporacyjnej w 2019 r. koncentrowała się na dalszej integracji z Core RBPL oraz transformacji biznesowo-operacyjnej. Realizowana w 2019 r. transformacja dotyczyła wszystkich wymiarów związanych z obsługą klientów, w tym w szczególności wdrożenia nowych struktur organizacyjnych w operacjach, optymalizacji i digitalizacji procesów oraz dostarczenia nowych narzędzi informatycznych zwiększających wygodę klientów w korzystaniu z produktów i usług oferowanych przez Bank. Finalnym etap integracji Banku była migracja systemów informatycznych oraz uspójnienie działalności całego Banku. Operacja ta nastąpiła zgodnie z planem w dniu 11 listopada.
W ramach ww. procesów transformacji i integracji w 2019 r. zrealizowano wiele inicjatywy i usprawnień w tym m.in.:
- utworzono Centrum Obsługi Biznesu (COB) jednostkę dedykowaną do obsługi posprzedażowej klientów z obszaru Bankowości Korporacyjnej w modelu scentralizowanym;
- dokonano optymalizacji i uspójnienia (z procesami stosowanymi w Obszarze Bankowości Małych i Średnich Przedsiębiorstw) kluczowych procesów w tym również wdrożono nową, uproszczoną dokumentację sprzedażową i posprzedażową;
- dokonano zmiany identyfikacji wizualnej systemów informatycznych i dokumentów elektronicznych w związku ze zmianą nazwy Banku;
- ujednolicono ofertę produktową dla klientów.
Z perspektywy biznesowej rok 2019 był kontynuacją realizacji przyjętej strategii Banku, która w obszarze Bankowości Korporacyjnej zakłada:
- akwizycję i szybką aktywację nowych klientów, jako podstawę do dalszego rozwoju współpracy,
- rozwój transakcyjności klientów i zwiększanie liczby produktów wykorzystywanych przez klientów (cross-sell poszczególnych linii produktowych),
- pozyskiwanie i obsługę przedsiębiorstw prowadzących działalność międzynarodową,
- budowę pozycji czołowego banku w obsłudze handlu zagranicznego i finansowania specjalistycznego
(trade finance / specialized finance, global trade solutions).
Ważnym krokiem w rozwoju Banku w 2019 r. był dalszy rozwój systemu bankowości internetowej dla klientów biznesowych BiznesPl@net, w którym wdrożony został szeroki pakiet zmian i nowych funkcjonalności w tym. m.in.:
- dalszy rozwój strefy samoobsługowej: uruchomiono moduł elektronicznych wniosków produktowych i dyspozycji posprzedażowych;
- dodano nowe funkcjonalności wykorzystywane przez klientów Core RBPL w systemie Online Biznes, przygotowując w ten sposób system BiznesPl@net do migracji klientów exRBPL: m.in. dodano predefiniowane szablony dla eksportu wyciągów MT940, wprowadzono zmiany w module generacji wyciągów, zmiany na liście historii operacji na rachunku, udostępniono funkcjonalność dodawania pojedynczego przelewu do paczki, dokonano zmian w module kart;
- wprowadzono zmiany w zakresie PSD2 m.in. umożliwiające uruchomienie produkcyjnego środowiska API dla wybranych tzw. podmiotów trzecich (TPP) dla celów testowania;
- wdrożono zmiany w zakresie STIR wynikające z nowelizacji Ordynacji Podatkowej w zakresie zapobiegania wykorzystywania sektora finansowego do wyłudzeń. Zmiany dotyczą blokowania rachunków przedsiębiorców zgodnie z decyzjami Krajowej Administracji Skarbowej w trybie przewidzianym ustawą;
- wdrożono nowy moduł inkas;
- uruchomiono nową wersję modułu kredytowego.
Finalnym etap integracji Banku było przeniesienie danych klientów do jednego systemu, integracja systemów informatycznych oraz uspójnienie działalności całego Banku. Operacja ta nastąpiła zgodnie z planem w dniu 11 listopada.
W 2019 r. Bank kontynuował cykl popularnych konferencji informacyjno-edukacyjno-biznesowych mających za zadanie wspieranie małych i średnich przedsiębiorstw oraz korporacji w ekspansji zagranicznej, tzw. Program Handlu Zagranicznego (PHZ). Głównym motywem przewodnim PHZ jest dzielenie się wiedzą o rynkach zagranicznych, ich specyfice oraz wsparcie polskich przedsiębiorców i pokazywanie pozytywnych przykładów ekspansji zagranicznej na nowe rynki. Spotkania w ramach PHZ w 2018 r. dotyczyły rynków Afryki i Dalekiego Wschodu. W 2019 r. Program zaprezentował możliwości rozwijania biznesu w krajach europejskich, takich jak: Francja, Włochy, Belgia oraz rynkach Półwyspu Arabskiego. Łącznie w 2019 r. w tym cyklu zostało zorganizowanych 31 spotkań z udziałem 3,5 tys. klientów z obszaru Bankowości Korporacyjnej oraz MŚP.
Gwarancje bankowe i akredytywy
W zakresie gwarancji oraz akredytyw Bank oferuje szybką i kompleksową obsługę w oparciu o dedykowane rozwiązania informatyczne.
W 2019 r. Bank na zlecenia klientów Obszaru Bankowości Korporacyjnej:
- wystawił 6 943 gwarancje bankowe na łączną kwotę 2 419,6 mln zł,
- otworzył 2 547 akredytyw importowych na łączną kwotę 1 248,8 mln zł oraz obsłużył 820 akredytyw eksportowych o łącznej wartości 2 642,6 mln zł wystawionych przez banki trzecie na rzecz tych klientów.