Bank świadczy usługi dla klientów indywidualnych z koncentracją na ofercie rachunków ROR, depozytów terminowych oraz produktów consumer finance (tj. kredyt gotówkowy, limit w rachunku, karta kredytowa, ubezpieczenia). Oferta obejmuje wszelkie formy bieżącej obsługi bankowej, oszczędzania, inwestowania i kredytowania.
W ofercie Banku w ramach konta osobistego dla klienta detalicznego na koniec grudnia 2019 r. funkcjonowały 2 plany taryfowe: Konto Otwarte na Ciebie – nowy rachunek bieżący, który zastąpił uprzednio oferowane Konto Optymalne i Maksymalne oraz Konto Bankowość Prywatna dla klientów segmentu bankowości prywatnej. W majowym rankingu kont osobistych Money.pl nowe Konto Otwarte na Ciebie uznane zostało za najlepszy rachunek osobisty.
W oddziałach i kanałach zdalnych Banku, przejętych w ramach transakcji nabycia Core RBPL, do dnia fuzji operacyjnej klientom oferowane były produkty:
Wymarzone Konto Osobiste, Konto Osobiste Premium, Konto Aktywne oraz Konto Friedrich Wilhelm Raiffeisen.
W obszarze zarządzania ofertą produktową bankowości detalicznej w całym 2019 r. Bank koncentrował się na poprawie efektywności działania i rentowności produktów. Dokonano dalszego ujednolicenia procesów biznesowych oraz standaryzacji regulacji i cenników.
W ramach nowego konta osobistego
Konto Otwarte na Ciebie (wprowadzonego do oferty Banku od 8 kwietnia 2019 r.) istnieje możliwość wydania trzech kart debetowych:
Karty Otwartej na Dzisiaj – dedykowanej osobom o niższych dochodach, szukających tanich i przejrzystych rozwiązań finansowych;
Karty Otwartej na eŚwiat – dla osób często kupujących w Internecie, korzystających ze zdalnych kanałów dostępu do Banku i dbających o bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni; karta posiada bezpłatne Ubezpieczenie Cyber Pomoc;
Karty Otwartej na Świat – skierowanej do osób często podróżujących za granicę, ceniących sobie wygodę i niższe koszty związane z dokonywaniem transakcji w walutach obcych.
Karta Otwarta na Świat zdobyła 1. miejsce w Rankingu Kont dla podróżujących przeprowadzonym w czerwcu 2019 r. przez portal finansowy Money.pl.
Od momentu wprowadzenia nowej oferty pozyskano 184 tys. nowych rachunków osobistych – Konto Otwarte na Ciebie, z czego tylko 4% nie wybrało jednej z oferowanych kart do konta. Głównym kanałem sprzedaży Konta Otwartego na Ciebie były oddziały Banku (ok. 80% udziału w sprzedaży), pozostała część to klienci, którzy otworzyli rachunek poprzez wnioski internetowe na stronie Banku.
Oferta depozytowa Banku dla klientów detalicznych obejmowała rachunki oszczędnościowe (Konto Dobrze Oszczędnościowe, Rachunek Sejf, Rachunek oszczędnościowy Autooszczędzanie) oraz w ramach produktów przeniesionych z Core RBPL – do dnia fuzji operacyjnej – Konto Wymarzony Cel i Konto Lokacyjne Plus oraz lokaty terminowe (standardowe w PLN oraz walutach obcych, internetowe – dostępne za pośrednictwem bankowości internetowej, lokaty promocyjne, lokaty progresywne oraz specjalne – dostępne dla m.in. wybranych segmentów klientów Banku).
W 2019 r. Bank koncentrował się na ujednoliceniu i pełnej harmonizacji oferty produktów depozytowych w całym Banku. Proces ten skupiający się na m.in. wyrównywaniu stawek oprocentowania depozytów, ich dostępności w poszczególnych kanałach oraz dla danych grup klientów, zakończył się w listopadzie 2019 r. wraz z fuzją operacyjną. Ponadto Bank koncentrował się stabilizacji portfela oszczędności klientów detalicznych oraz kontynuacji optymalizacji marży odsetkowej w kontekście utrzymującego się od 2015 r. niskiego poziomu stóp procentowych NBP.
Optymalizacja marży dotyczyła również portfela BGŻOptima – marki, będącej częścią Banku, specjalizującej się w oferowaniu produktów oszczędnościowo-inwestycyjnych w modelu direct. Na przestrzeni 2019 r. średnie nominalne oprocentowanie portfela depozytów w tym segmencie obniżono do poziomu 1,07%. Wolumen depozytów zgromadzonych przez BGŻOptima na koniec 2019 r. wynosił 4,05 mld zł, co w porównaniu do końca 2018 r. oznacza spadek o 1,55 mld zł, tj. 27,7% r/r.
Bank systematycznie proponował Klientom Bankowości Premium oraz Bankowości Prywatnej atrakcyjne cenowo oferty dla wybranych terminów
Lokaty Premium oraz promocyjne oprocentowania rachunku
Autooszczędzanie.
Wraz z udostepnieniem klientom nowych serwisów bankowości mobilnej oraz internetowej – odpowiednio GOmobile oraz GOonline, Bank przygotował dedykowaną ofertę lokat terminowych, dostępnych od IV kwartału 2019 r. wyłącznie w tych kanałach. Klienci mogli skorzystać z całej rodziny internetowych Lokat GOonline oraz cieszącej się szczególnym zainteresowaniem Lokaty Mobilnej (z atrakcyjnym oprocentowaniem 1,50% na 3 miesiące).
Klientom oczekującym zysków wyższych od oprocentowania dla depozytów terminowych, w 2019 r. Bank oferował szeroką gamę produktów inwestycyjnych, w tym: ponad 500 funduszy inwestycyjnych 25 krajowych i zagranicznych Towarzystw Funduszy Inwestycyjnych, dostępnych w serwisie Pl@net i Online (dotyczy funduszy inwestycyjnych otwartych); 5 Portfeli Inwestycyjnych – strategie oparte o subfundusze BNP Paribas FIO; Certyfikaty strukturyzowane emitowane przez BNP Paribas Issuance B.V. z siedzibą w Holandii; Lokatę inwestycyjną; Indywidualne Konto Emerytalne (w wersji konta oszczędnościowego lub w formie funduszu emerytalnego) oraz Indywidualne Konto Zabezpieczenia Emerytalnego w formie funduszu inwestycyjnego.
Ponadto w 2019 r. Bank:
- kontynuował realizację programu partnerskiego „Bank at Work”. Program przeznaczony jest m.in. dla pracowników podmiotów będących klientami Banku w obszarach Bankowości Korporacyjnej, Bankowości MŚP, pracowników uczelni publicznych, uczelni niepublicznych, pracowników podmiotów prowadzących pośrednictwa finansowe, pracowników instytucji finansowych, służb mundurowych, pracowników Jednostek Samorządu Terytorialnego;
- we współpracy z firmą Arval Service Lease Polska Sp. z o.o. (spółką z grupy BNP Paribas) oferował dla klientów detalicznych i biznesowych długoterminowy wynajem pojazdów;
- współpracował z pośrednikami finansowymi oraz z Agencjami Pośrednictwa Pracy w zakresie akwizycji produktów detalicznych (konto osobiste oraz kredyty gotówkowe). Na tej podstawie Bank rozwijał ofertę produktową skierowaną dla klientów z Ukrainy. Obsługę tych klientów wspiera strona internetowa, aplikacja mobilna GOmobile, Contact Center, materiały reklamowe opracowane w języku ukraińskim. Ponadto Bank udostępnił w swoich ofertach niższe opłaty za przelewy zagraniczne realizowane w bankowości internetowej z BNP Paribas Bank Polska do banków w grupie BNP Paribas, w tym do Ukrsibbank.
Dedykowana
oferta kredytowa dla klienta detalicznego w 2019 r. obejmowała: kredyty i pożyczki hipoteczne w PLN, kredyty w koncie osobistym (kredyty odnawialne), produkty
consumer finance (opisane szerzej w Rozdziale
Obszar Bankowości Personal Finance niniejszego Sprawozdania).
W 2019 r. Bank osiągnął rekordowe wyniki w sprzedaży kredytów hipotecznych. Wolumen zawartych umów wyniósł prawie 4,3 mld zł. Nastąpił również wzrost penetracji ubezpieczeniami na życie zawartymi do kredytu hipotecznego. W ostatnich miesiącach roku penetracja sięgała 99%. Tak dobry wynik to efekt wprowadzonych licznych usprawnień systemowych i procesowych (np. uruchomienie tzw.
Virtual Branch – klient podczas rozmowy telefonicznej z video ekspertem może dokonać wstępnej oceny swojej zdolności kredytowej, otrzymać spersonalizowaną listę wymaganych dokumentów i umówić się na złożenie wniosku w wybranym przez siebie oddziale), dobra oferta produktowa oraz sprzyjający, utrzymujący się na rynku wysoki popyt na kredyt hipoteczny.
W ramach wsparcia klientów znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej i posiadających kredyty mieszkaniowe Bank kontynuował program rządowego wsparcia finansowany z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców.